Rabu, 30 April 2008

Hadiah Kambing jadi Business

Salam sejahtera,

Dah nak masuk bulan Mei pada tahun ni, berapa ekor kambing telah anda miliki sehingga kini?
Saya sudah berkurangan 13 ekor sedia ada, 1 dijual, 1 ekor terpaksa disembelih. Dan petang tadi ibu saya telefon dua ekor anak kambing yang baru lahir pun mati. Nampaknya tak ada rezeki. Malah kambing yang sama mengalami keguguran pada hujng tahun lepas. Itulah dugaannya.

Saya terselak sisipan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 25 April 2008, ya dah hampir seminggu lalu, maklumlah minggu lepas sibuk sangat berada di Sarawak ada tugasan.

Apa yang menarik tentang penternak ini beliau adalah seorang pengurus projek kanan di salah sebuah syarikat kontraktor. Beliau bernama En. Hamidon Thambi. Keluarga beliau memang dah lama berkecimpung dengan dunia penternakkan lembu.

Malah pada satu ketika keluarga beliau telah menumpukan penternakkan kambing kerana faktor kos yang tinggi untuk menternak lembu.

Ladang ternakannya di Sungai Pelek Sepang Selangor mempunyai 300 ekor terdiri dari baka Jamnapari, Boer dan Saneen. Menurut beliau bidang penternakan ini memerlukan tahap kesabaran yang tinggi dan perlu ada minat untuk menjadi penternak. Dengan tumbuhnya kandang yang banyak kini dengan permintaan yang tinggi ramai yang berkecimpung dunia penternakan ini tanpa memiliki ilmu pengetahuan tentang penternakan, maka ramailah yang menjadi penternak sekerat jalan.


Oleh itu ilmu penternakan perlu dicari.


Artikel berkenaan boleh dibaca di sini


Selangkah menjadi jutawan






1 ulasan:

Nadlique berkata...

Saya ingat, saya pun nak buat bisnes kambing sbg sampingan lepas saya grad.

Biasanya, berapa modal permulaaan kalau nak mula kecil-kecilan?

Powered By Blogger