Khamis, 3 April 2008

Dah Start JUAL

Pada hari Isnin (31 Mac 2008) lalu saya dah start buat jualan kambing pertama saya, walaupun baru satu tapi rasa gembira juga. Saya start jual yang jantan sebab kat kandang jantan dah ada 4 ekor masuk bapaknya dah ada 5 ekor, kalau banyak sangat tak elok jugak sebab diaorang nia asyik bergaduh aja habis dinding kandang kopak-kopak dibuatnya.



Pada mulanya tak nk jual dulu sebab masih muda baru 6 bulan tapi sepupu yang nak beli sangat dan dia nak jadikan kambing tu sebagai baka, dia pun nak mula ternak dengan 3 ekor dulu, Alhamdulillah ada juga sedara yang berminat nak bela, jadi saya jual jugaklah.



Kambing ni baka kacukan dari Jamnapari dan kampung, jadi badannya memang memiliki ciri-ciri 3G (gemuk, gempal dan gebu) itu yang dia asyik kecik nak beli dari saya.



Saya pun juallah....bukan apa ada orang tengah bersemangat nak jadi penternak kita kena sokong. Saya jual dengan harga sedara aje....ialah kalau tak tolong sedara siapa lagi nak tolong. Memang masa saya mula buat projek ni dulu pun ada niat sesiapa yang nak jadi penternak saya akan cuba membantu apa yang terdaya. Kalau ada yang sudi nak tengok kandang saya pun saya alu-alukan. Kita kalau ada ilmu tak boleh kedekut sangat.



Ibu saya pun rasa sedih, menitis jugak air mata dia... yalah kambing yang lahir kat kandang sendiri dan di bela serta dibelai setiap hari. Nama pun ibu yang beri Boby namanya..... saya pun sedih jugak bohonglah kalau tak sedih... tapi inilah lumrah menjadi penternak kambing.



Anda bila lagi nak ternak??



Selangkah menjadi jutawan.

Tiada ulasan: