Isnin, 5 Oktober 2009

Saham Penternakkan

Salam sejahtera,

Selamat Hari Raya Aidilfitri, rasanya belum terlambat lagi mengucapkan selamat kepada semua pembaca blog ini.

Kali ini saja nak berkongsi berita yang saya tengok di tv3 semalam tentang saham penternakkan, ya lah saya pun sempat tengok sebahagian aje, para pelabur memohon untuk syarikat yang berkaitan mengembalikan wang pelaburan mereka. Saya pun tak taulah syarikat pelaburan mana yang terlibat.

Dulu pun ada juga terbaca syarikat buat pelaburan penternakkan lembu yang dapat pengiktirafan kementerian pembangunan usahawan kalau tak silap saya, samapai pelabur tersebut minta campur tangan menteri...

Sebelum ini pun ada saya menerima panggilan telefon dari sebuah syarikat yang membuat saham ternakkan ini yang beroperasi di Bangsar, tapi saya kurang berminat tentang saham ternakkan, saya lebih suka buat sendiri atau pergi lihat tempat tersebut dan buat research tentang projek tu.... sekarang nak buat research tak susah taip aje apa nama projek dan syarikat kat dalam internet lepas tu nanti macam-macam akan keluar..... kat situ kita bacalah komen diaorang.

Saya tak nafikan ramai yang pelabur yang terlibat semalam kebanyakannya terdiri dari mereka yang telah berumur, mungkin mereka melabur untuk persaraan nanti.
Apa yang saya ingin kogsikan kepada para pembaca blog ni, saya pernah terbaca buku Azizi Ali, katanya dalam dunia ni jarang sangat perniagaan yang boleh memberi pulangan yang melebihi 30% keatas untuk setahun... Ya SETAHUN. Ada pun mungkin sikit kot dan bukan 1 bulan....

Jadi berhati-hatilah bila nak melabur, sebab orang sekarang tak takut hukum Tuhan, mereka cuma nak keseronokkan dan kemewahan dunia semata.


BERHATI-HATILAH SELALU.....

Khamis, 17 September 2009

Selamat Hari Raya

Salam sejahtera,

Kepada semua pembaca blog penternakkan ini saya ingin mengambil kesempatan pada minggu terakhir Ramadhan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf Zahir dan Batin andai kata ada perkara-perkara yang saya tulis selama ini di blog ini menyebabkan ada yang terasa hati.

Kepada anda yang mulakan perjalanan balik ke kampung, saya mengucapkan selamat jalan dan berhati-hati di jalan raya, jagalah tingkah lauku dan bersabarlah selalu sewaktu di jalanraya.

Selamat Hari Raya

Selasa, 1 September 2009

Kambing untuk dijual

Salam sejahtera,

Kali ni nak buat promosi sikit, kepada anda yang berminat untuk membeli kambing janganlah segan-segan telefon saya, Harga diantara RM400 hingga RM600. Hah.... kenapa tak percaya? Ya, saya tau harga pasaran kambing sekarang pun paling murah RM650. Sempena bulan Ramadhan ni saya jual murahlah supaya dapat keberkatan dan di tambah lagi rezeki.

Ok, ni saya sertakan gambar kambing yang sedia untuk dijual.




Kepada anda yang berminat bolehlah telefon saya di 0133643101. Kandang kambing saya di Melaka.
Selamat Berpuasa.



=====================================

Dapatkan ebook panduan menternak kambing di sini

=====================================

Selasa, 21 Julai 2009

Ubat Ternakkan Kambing

Salam sejahtera,

Masalah mendapatkan ubat-ubatan yang sesuai amat sukar terutama jika kita menternak dikawasan luar bandar.

Memang saya tak nafikan, kalau tak, takkan mentor saya akan datang ke KL untuk mendapatkan bekalan ubat yang sesuai. Mahal tak apa janji berkualiti itu yang penting.

Beberapa hari lalu ada seorang pelanggan Ebook Rahsia Kambing saya yang telefon dari Terengganu min ta nasihat tentang kambing yang kena puru, saya nyatakan kambing yang terkena puru kena asingkan dan disapukan dengan iodin dan disuntik bawah kulit dengan ubat Sulphadimidine.

Dia kata amat sukar nak cari ubar tersebut, jadi dia minta saya belikan pada mulanya agak keberatan tapi saya bantu juga harganya RM27 tambah pos jadi RMRM35 jadi dia bayar saya RM40, katanya RM5 upah saya..... he....he saya cuma menolong saya bukan Ah Long....he he...
tapi saya rasa puas jugak sebab dah dapat membantu sahabat penternak kambing lain untuk memajukan perniagaan bersama.

Kita perlu menanam sifat ini jangan tamak dan hapuskan sifat hasad dengki, jadilah penternak dan perniaga yang mulia hatinya InsyaAllah ada imbuhan yang akan menanti...

Sehingga ketemu lagi....

Ahad, 19 Julai 2009

Kerja Kahwin

Salam sejahtera,

Minggu ni ramai pulak yang mengadakan kerja kahwin, hai susuah jugak nak jadualkan. Pada majlis macam nilah yang amat menyeronokkan apabila kita dapat bertemu sanak saudara dan bersembang pelbagai perkara termasuklah kes bunuh diri Setiausaha Exco Seri Kembangan baru-baru ni yang pastinya saya amat kurang berminat tentang politik.

Tapi apa yang menjadi tertarik pada majlis kerja kahwin selain nak tengok pengantin, adalah lauk pauk yang dihidangkan. Pada Sabtu (semalam) berkesempatan kerumah sepupu yang mengadakan majlis nikah anaknya di Subang Jaya... dah dapat menantu dah.... sepupu aku.

Pada majlis tu yang saya amat tertarik dengan masakan yang amat simple, ada ayam goreng, lauk lemak cili api daging salai, rendang, ikan masin dan telur masin serta ulam-ulaman....wah memang mengancam lauk masak lemak cili api yang cukup sodap..... memang terasa daging tu disalai atas kayu atau arang bukan atas tungku gas...

Hah.... dah nampak anda air liur yang dah meleleh dah dengar pasal makan ni... Saya sempatlah bersembang dengan orang yang mengurus lauk pauk tersebut, dia kata dia beli daging yang telah siap disalai di Seremban dengan harga RM30 sekilogram.

Wah jual daging salai pun laku nampaknya.... yang penting rajin. Sebagai penternak kambing kita kenalah berusaha lebih gigih dan kreative untuk memajukan perniagaan kita.

Semalam kambing saya beranak lagi jantan kali ni bilangan dah bertambah ke 37 ekor.... Alhamdulillah segala usaha dah start berkembang.


Sehingga jumpa lagi....

===================================================
Dapatkan ebook "Rahsia Kambing" dan dapatkan bonus-bonus menarik.
===================================================

Rabu, 15 Julai 2009

Jual Kambing

Salam sejahtera,




Pada minggu lepas sungguh menyeronokkan apabila segala usaha yang telah dicurahkan mendatangkan hasil.

Pada pertama kalinya saya dah mula menjual ternakkan kambing dengan 4 ekor sekali gus.... Seronok bila dapat duit hasil menternak kambing selama ni.





Saya memang tak kenakan harga yang tinggi ada yang kurang dari harga pasaran sebab saya jual pun pada cucu jiran saya yang berhasrat nak mula menjadi penternak kambing macam saya jugak.


Bila dah sampai ke tahap penjualan kambing kita rasa bersyukur yang amat sangat, sebab segala penat lelah dan usaha yang ditaburkan telah mendatangkan hasil.


Saya pada mulanya keberatan jugak nak jual tapi kambing dah mula cecah 38 ekor saya pun fikir dah tiba masa untuk jual.


Ibu saya pun bersungguh-sungguh suruh saya jual. Memang adatlah untuk pembeli nak tengok dulu dan memilih kambing yang sesuai sebelum membeli.


Bagi saya siapa cepat dia bolehlah ambil kambing.... urusan Tunai..... he....he....



Jual kambing ni memang memerlukan masa jugak, sebab saya taklah buat promosi sekadar memaklumkan kepada rakan-rakan dan saudara-saudara terdekat sahaja, agak lambatlah sikit prosesnya.

Tapi kalau dah cecah 50 ekor nanti saya akan naikkan papan tanda tentang ternakkan supaya semua orang tahu. Seperti yang saya nyatakan dalam ebook Rahsia Kambing

Selasa, 7 Julai 2009

Mentor Penternak Kambing yang berjaya

Salam sejahtera,

Pada beberapa minggu ni sibuk sikit di kandang kambing dengan menerima beberapa kunjungan pelawat yang bakal membeli anak-anak kambing. Harga yang ditawarkan agak menarik dari RM250 hingga RM350.

Pelbagai gelagat pelawat yang datang tapi kebanyakannya mereka yang baru nak berjinak dengan dunia penternakkan kambing.

Jadi saya pun berilah sedikit panduan dan penerangan kepada mereka. Ada yang mintak diadakan kursus, tapi saya ni belum layak jadi penceramah..... he...he..

Bila kita curah ilmu penternakkan ni saya teringat kata-kata mentor saya, kita ajar orang kalau mereka inginkan bantuan dan berikan ilmu kepada mereka insyaAllah ada imbuhannya.....
Yang saya ingin kongsikan dengan anda tentang pelanggan yang membeli buku Rahsia Kambing saya, saudara Faizul namanya, sebelum beli ebook saya dia telah menghubungi saya dan tanya tentang pandangan dan pendapat... so niat ingin membantu saya pun terangkan serba ringkas, maklumlah telefon susahlah sikit....
Sekarang beliau dah mula menternak. Alhamdulillah. Dan baru baru ni dia kirimkan gambar kandang dan anak kambing yang di ternak....... cuba lihat gambarnya.....




Kandang milik Faizul Baka Betina


Baka Penjantan



Fuhh.... rasa seronok dan puas, sebab ada juga pelanggan saya dah memulakan penternakkan kambing ni.... saya tanya apa perasannya bila dah tengok kambing tersebut? Katanya satu kepuasan dan seronok tengok gelagat anak kambing tersebut dan mungkin nak besarkan lagi projek ternakkan nya.


Ohhh lupa nak cakap.... ternakkan faizul ni abang dia yang duduk kampung jaga.
Anda bila lagi??

Selasa, 9 Jun 2009

10 Persoalan Dunia Penternakkan Kambing

Salam sejahtera ketemu lagi.

Kali ni saya nak cerita sikit pengalaman saya semenjak menjual ebook Rahsia Kambing saya ramai pelanggan yan mengajukan soalan yang sama, jadi saya rasa memang inilah persoalan yang standard yang mereka fikir sebelum memulakan penternakkan kambing.

1. Mana nak dapat modal

Modal susah nak cakap kena keluar duit sendiri atau buat pinjaman.... tapi jangan dengan Ah
Long tak dapat nak menolong.
Kadang-kala terdengar jugak orang mengeluh, kerajaan macam -macam cakap ada dana
untuk tolong penternaqk dan pertanian, tapi bila sampai kat bank, nak dokumen itulah nak
dokumen inilah dan macam-macam lagi. Itulah sebabnya saya mulanak ternakkan saya
dengan 7 ekor aje.... biarlah buat sikit-sikit lama-lama jadilah gunung.

2. Kat mana nak mula

Ini tertakluk kepada lokasi anda, kalau boleh tanah sendiri dan dekar dengan rumah supaya
senang nak jengok. Kalau nak sewa tanah orang pastikan buat perjanjian untuk tempoh yang
berbaloi.

3. Mana nak dapat latihan atau kursus

Latihan ada banyak kalau rajin masuk laman web yang berkaitan tengok kat blog ni pun
banyak ada link dengan blog lain.

4. Mana nak dapat pallet

Ini kena rajin sikit sebab penjualan pallet ni tertakluk kepada tempat penjualan. Ada harga
yang murah dan ada yang mahal. Kalau nak beli terus kena ada kuantiti pulak. Jadi yang ni
kenalah rajin sikit.

5. Mana nak jual kambing

Bab jual kambing ni kenalah buat promosi, buat flyers edarkan dalam surat kahbar keatau
buat poster tampal kat kedai-kedai, tapi kena mintak kebenaran tuan kedai ya jangan main
tampal aje.

6. Boleh untung ke ternak kambing

Bab ni saya rasa kalau terus nak cerita untung memang susah tapi untuk 2 tahun pertama
mungkin belum boleh dikatakan untunglah sebab nak kira kos dan modal yang dah keluar.
Tapi lepas tu mungkin ok kot, dan anggaran untung setiap penjualan kambing adalah
dianggarkan 60%. So ambillah kalkulator dan kiralah berapa untungnya.

7. Macam mana nak dapat bekalan ubat?

Ni kena dapatkan dari Jabatan Haiwan yang berhampiran, tapi kalau ada modal lebih sikit
dan nak kan kualiti kambing bagus eloklah dapatkan di LAZULI SDN BHD no telefonnya 03-
78749244.
Yang bagunya Lazuli ni siap ada doktor yang bertugas untuk memberi khidmat nasihat lagi.
Apa lagi call lah cakap dengan doktor Su.

8. Bila kambing boleh jual

Yang bab ni memang seronok sebabbila jual dapat duit, saya pernah jual kambing dengan
usia 8 bulan dengan harga RM600 kalau ikut mentor saya harga kambing tu sepatutnya lebih
dari tu.... sebab orang nak bela buat baka saya jual murah aje...

9. Apa masalah ternak kambing?

Setakat ni tak ada masalah yang kritikal semaunya ok aje, masah puru, tanduk patah badan
luka itu biasalah...

10. Mana nak dapat baka kambing

Nak dapat kat saya pun boleh.... he....he

Ok Dah terjawab 10 persoalan, kita sambung lagi kalau ada.... kalau nak tanya saya silalah.

Jutawan Segera Penternakkan

Salam sejahtera semuanya,

Lama sudah tak update blog ni, maaflah atas perkara yang tidak dapat dielakkan.

Post kali ni saya nak kongsi tetang Jutawan Segera, ha.... siapa yang tak nak jadi jutawan segera bukan? Tambahan dalam dunia penternakkan yang memang telah terbukti boleh jadi jutawan kalau kena gaya dan usahanya.... saya kata usaha ya bukan duduk saja....

Tapi kali ni saya nak cerita tentang orang yang mengambil kesempatan didalam kesempitan ekonomi kini.

Ahhhh ada yang sanggup menipu.....


Pada minggu lepasa saya balik kampung adalah kenalan yang saya jumpa dia baru saja dapat VSS, so pampasan taklah banyak dia dapat lebih kurang RM20 k aje, ialah dah kerja kilang. Tapi apa yang sedihnya duitnya dah tinggal separuh aje.... ikut kawan melabur dalam pelaburan penternakkan.

Di pendekkan cerita dari mana agen tersebut dapat nombor telefon dia, mulalah dia telefon dan terangkan tentang program pelaburan ternakkan. Modal permulaan cuma RM3000, setiap bulan akan dapat RM300 selama berapa tahun pun saya dah lupa....

Atas desakan rakan yang sama-sama dapat VSS dan ada rakan dah mula dapat imbuhan pada bulan pertama, kawan saya ni pun mula masuk dengan RM3000.

Lepas 1 bulan berlalu, dia semak dalam akaun bank memang ada RM300. Nah perasan tamak dah mula nampak, dia mula gandakan pelaburan kepada RM 9000 jadi bolehlah dia dapat RM900 sebulan.... senangkan tak buat apa-apa boleh dapat RM900 tiap-tiap bulan.

Tapi..... hanya dapat 3 bulan aje pulangannya, masuk pada bulan keempat....dah tak dapat apa-apa, dia dan rakan yang lain cubalah menghubungi agen tersebut tapi tak dapatdah, pergi KL cari alamat ofice memang tak wujud.....

Jadi dah tentulah kena tipu, dapatlah dia balik RM2100 aje yang lain lesap...

Saya pun tanya dia, kau tak pergi kemelawat kandang ternakkan yang agen tu cakap? Tak, dia tunjuk gambar saja, dia kata kandang ada kat Terengganu, Kelantan Sabah dan Sarawak.

Dia lepas jumpa agen, dia bawak pulak jumpa tuan punya projek ni, pakai keta besar, nampak macam berpendidikan tinggi....

Apa boleh buat nak cepat kaya.....

Jadi kepada rakan yang lain hati-hatilah untuk melabur, biar pergi tengok kandang walaupun kena pergi Kelantan sekali pun.

Jangan mudah tertipu.... sebenarnya banyak cara yang boleh anda labur untuk dunia penternakkan, tanpa kena tipu....

Segalanya ada saya kongsi dalam ebook bonus Rahsia Kambing .... dapatkannya hari ini.


Berhati-hati untuk menjadi jutawan......

Selasa, 5 Mei 2009

Virus dari Haiwan Babi

Salam sejahtera,

Sekarang dah mula kecoh juga tentang keadaan penyakit virus khinzir. Telah kita ketahui dari dulu lagi tentang ternakkan ini memang mempunyai sejenis kuman yang memang tidak boleh di hapuskan dalam pelbagai bentuk dan cara.

Oleh itu kita dinasihatkan untuk mempertingkatkan lagi mutu kesihatan kita, kalau ada cadangan yang nak melancong luar negara tu, cubalah tangguhkan dulu atau tukar aje plan pergi melancong ke dalam negara.

Kebersihan amat penting. Begitu juga dengan kebersihan kandang kambing jangan di abaikan. Ia juga merupakan faktor utama untuk memperolehi baka kambing yang sihat.

Hari minggu yang lalu bapa mertua saya ada berjumpa dengan seorang rakannya, beliau menasihatkan saya supaya mula menjual ternakkan kambing saya, sebab kambing ini kalau dah kena penyakit habis satu kandang.

Saya tak nafikan ia memang benar tentang perkara ini, tapi kena tengok juga penyakit apa? Kebersihan kandang macam mana? Pengasingan ada tak dibuat dan lain- lain lagi.

Nasihat saya jaga kebersihan kandang dan jagalah kesihatan kita untuk hidup lebih sihat dan baka kambing yang gemuk, gempal dan gebu..... (3G)


Sekian



============================================
Sudahkah anda memperolehi ebook Rahsia Kambing?
Dapatkan ebook tersebut hari ini, ada bonus menanti anda...
============================================