Rabu, 28 Mei 2008

Penyakit PURU

Salam sejahtera,
Kali ni saya nak cerita tentang kambing yang mengalami penyakit puru.
Jangan risau kalau dapat dikesan pada peringkat awal tak perlu di korbankan kambing tu....
Penyakit puru ni biasa berlaku pada kambing dan ia boleh disembuhkan tapi sebelum tu kenalah buat langkah berikut:
1. Pengasingan
Kambing yang terkena puru ni perlulah diasingkan dari kandang utama, sebab puru ni boleh menjangkit melalui udara jadi untuk mengelakkan ternakan lain terkena elok diasingkan di kandang atau tempat lain. Memandangkan saya tiada kandang lain saya letakkan sementara didalam reban angsa.....bolehlah asalkan ada pengasingan.


2. Ubat
Sapukan tempat yang terkena puru tu dengan ubat biru atau ubat kuning yang bole diperolehi di jabatan haiwan atau klinik kerajaan aje....nama lainnya iodin.

3. Ubat tambahan
Kalau ada modal sikit belilah ubat Sulphadimidine disuntik dalam daging untuk mempercepatkan proses penyembuhan penyakit puru ini. Mungkin penyakit ini akan sembuh 3 hingga 5 hari kalau betul penjagaannya.


Tapi kalau tak sembuh juga....ehmm, janganlah segan-segan minta bantuan dengan doktor kat jabatan haiwan yang berhampiran mereka amat berbesar hati untuk membantu.

Itulah pengalaman saya yang dapat bila kambing saya kena penyakit puru, kalau ada sesiapa yang boleh kongsi pengalaman penyakit ni bagus juga sama-sama kita kongsi maklumat dan bantu kengkawan lain untuk mencegah penyakit ini.

===============================================
Dapatkan ebook yang terhangat dipasaran
http://www.rahsiakambing.com/
===============================================
Selangkah menjadi jutawan



Tiada ulasan:

Powered By Blogger