Rabu, 7 Mei 2008

Pemilihan Baka perlu teliti Episod 2

Salam sejahtera,
Hah macam mana bila baca dan lihat gambar kandang milik Mahathir, terujak tak??
Selepas tu saya pergi pulak kat Melaka dekat area Bukit Pulai....jumpa dengan Jo pulak penternak kambing kat Melaka ni, dia ada lebih kurang 30 ekor kambing, tapi kebanyakan kambing jantan dah jual ada beberapa ekor aje kat kandang.

Inilah kambing-kambing yang ada di kandang Jo
Jo ni pun bagus juga orangnya tak lokek ilmu, rata-rata penternak kambing yang saya jumpa tak lokek untuk berkongsi ilmu tentang dunia penternakan dan juga masalah yang sering dihadapi.
Dengan Jo ni macam-macam maklumat tentang ubat yang dia beritahu. Jangan tak caya si Jo ni sebulan sekali kambing dia diberi makan vitamin B complex dari Amway, kalau tak silap saya.... hah...hah....ingatkan kita aje makan jenama Amway tapi kambing pun dah start makan.
Inilah antara ubat yang Jo minta saya tengok kat Lazuli, kalau saya pergi sana nanti.
Kandang ketiga saya pergi...hah yang ini milik Mr. Ah Ling. Inilah kandang ternak kambing orang cina yang pertama saya lawat, jadi bolehlah kita dapat timba ilmu dari Mr. Ling ni, tapi kambing dia ni semuanya baka yang memang dijual untuk baka sahaja.

Inilah signboard syarikat Mr. Ling, Evergain Farming, dia ada jual ikan juga.

Kat sini macam-macam jenis kambing yang ada semuanya boleh buat baka yang menarik dari baka jamnapari dan boer. Tengoklah sendiri gambar-gambar dibawah semuanya dari kandang Mr. Ling.




Selangkah menjadi jutawan

Tiada ulasan: