Jumaat, 7 Disember 2007

Pemilihan Baka Kambing

Bab baka ni anda perlu berhati-hati kena tanya pada diri sebelum memilih baka kerana kalau tesilap pilih boleh membawa kos yang tinggi.

Matlamat menternak?

Sebelum membeli baka perlu tahu apakah matlamat anda untuk menternak?
Ada yang menternak saja suka-uka sebab tengok orang lain menternak. Ada juga yang menternak di anggap sebagai hobi, dan ada juga menternak sebagai business/ perniagaan.
Matlamat saya menternak adalah untuk mencuba sesuatu yang baru jika berjaya ingin menjadikan ia sebagai punca pendapatan, InsaAllah. Sebab saya tiada pengalaman untuk menternak, jadi kenalah cari pengalaman dan ilmu pengetahuan tentang ilmu penternakan. Modal pun tak banyak.

Bila anda dah tetapkan matlamat, barulah kita beralih kepada baka. Kalau setakat hobi atau saja suka-suka bolehlah start dengan bela kambing kampong saja, harga pun tak mahal antara RM350 – RM500 seekor. Penjantannya eloklah beli baka besar sikit seperti boer atau jamnapari supaya anak yang diperolehi agak gempal sikit. Kalau macam hobi atau suka-suka anda perlu ingatlah bab makan mungkin tinggi kalau bergantung kepada pallet semata-mata.

Jika yang nak buat perniagaan bolehlah cari baka-baka yang baik seperti boer atau jamnapari sebab baka-baka ni anak kambingnya dalam usia 6 bulan dah boleh jual dan anggaran harga sekor boleh cecah RM600 – RM 850 ikut kg.
Kos makanan akan jimat sebab tempoh penjagaan hanya 6 bulan saja. Badan kambing ni pun 3G (gemuk, gebu dan gempal)

Langkah kedua sebelum membeli baka anda perlu tahu cara memilih baka yang bermutu dan berkualiti. Ciri-ciri baka:

1. Tubuh badan yang tegap
2. Tiada masalah kulit
3. Puting susu (betina) / zakar dan telur (jantan) ok keadaan baik tiada masalah atau penyakit.

Setelah membuat pemilihan …jangan lupa hal pengangkutan dan permit jabatan haiwan, hanya RM10 aje… tapi kadang-kadang tak perlu…untuk keselamatan saya nasihatkan minta permit nanti kena tahan habis dengan kenderaan kena sita.

Bila dah smpai di kandang kalau kambing ni kumpulan pertama ok boleh masuk terus dalam kandang, tapi kalau kandang dah ada kambing kena asingkan dulu untuk sehari dua kalau tak nanti di bergaduh.

Ok… setakat ini saja bab baka, sekarang saya tengah buat satu projek berkaitan kambing akan dimaklumkan nanti.

Selamat mencuba…

Selangkah menjadi jutawan.

1 ulasan:

Nadlique berkata...

Salam perkenalan.

Saya baru terjumpa blog ni. Interesting jugak bila baca pasal penternakan kambing.

Abang saya pun dia kata mungkin nak mula bela kambing.

Seronok tak bela kambing ni? :)