Selasa, 9 Jun 2009

10 Persoalan Dunia Penternakkan Kambing

Salam sejahtera ketemu lagi.

Kali ni saya nak cerita sikit pengalaman saya semenjak menjual ebook Rahsia Kambing saya ramai pelanggan yan mengajukan soalan yang sama, jadi saya rasa memang inilah persoalan yang standard yang mereka fikir sebelum memulakan penternakkan kambing.

1. Mana nak dapat modal

Modal susah nak cakap kena keluar duit sendiri atau buat pinjaman.... tapi jangan dengan Ah
Long tak dapat nak menolong.
Kadang-kala terdengar jugak orang mengeluh, kerajaan macam -macam cakap ada dana
untuk tolong penternaqk dan pertanian, tapi bila sampai kat bank, nak dokumen itulah nak
dokumen inilah dan macam-macam lagi. Itulah sebabnya saya mulanak ternakkan saya
dengan 7 ekor aje.... biarlah buat sikit-sikit lama-lama jadilah gunung.

2. Kat mana nak mula

Ini tertakluk kepada lokasi anda, kalau boleh tanah sendiri dan dekar dengan rumah supaya
senang nak jengok. Kalau nak sewa tanah orang pastikan buat perjanjian untuk tempoh yang
berbaloi.

3. Mana nak dapat latihan atau kursus

Latihan ada banyak kalau rajin masuk laman web yang berkaitan tengok kat blog ni pun
banyak ada link dengan blog lain.

4. Mana nak dapat pallet

Ini kena rajin sikit sebab penjualan pallet ni tertakluk kepada tempat penjualan. Ada harga
yang murah dan ada yang mahal. Kalau nak beli terus kena ada kuantiti pulak. Jadi yang ni
kenalah rajin sikit.

5. Mana nak jual kambing

Bab jual kambing ni kenalah buat promosi, buat flyers edarkan dalam surat kahbar keatau
buat poster tampal kat kedai-kedai, tapi kena mintak kebenaran tuan kedai ya jangan main
tampal aje.

6. Boleh untung ke ternak kambing

Bab ni saya rasa kalau terus nak cerita untung memang susah tapi untuk 2 tahun pertama
mungkin belum boleh dikatakan untunglah sebab nak kira kos dan modal yang dah keluar.
Tapi lepas tu mungkin ok kot, dan anggaran untung setiap penjualan kambing adalah
dianggarkan 60%. So ambillah kalkulator dan kiralah berapa untungnya.

7. Macam mana nak dapat bekalan ubat?

Ni kena dapatkan dari Jabatan Haiwan yang berhampiran, tapi kalau ada modal lebih sikit
dan nak kan kualiti kambing bagus eloklah dapatkan di LAZULI SDN BHD no telefonnya 03-
78749244.
Yang bagunya Lazuli ni siap ada doktor yang bertugas untuk memberi khidmat nasihat lagi.
Apa lagi call lah cakap dengan doktor Su.

8. Bila kambing boleh jual

Yang bab ni memang seronok sebabbila jual dapat duit, saya pernah jual kambing dengan
usia 8 bulan dengan harga RM600 kalau ikut mentor saya harga kambing tu sepatutnya lebih
dari tu.... sebab orang nak bela buat baka saya jual murah aje...

9. Apa masalah ternak kambing?

Setakat ni tak ada masalah yang kritikal semaunya ok aje, masah puru, tanduk patah badan
luka itu biasalah...

10. Mana nak dapat baka kambing

Nak dapat kat saya pun boleh.... he....he

Ok Dah terjawab 10 persoalan, kita sambung lagi kalau ada.... kalau nak tanya saya silalah.

1 ulasan:

Mohd Haniff berkata...

assalamualaikum,

saya wakil dari kilang membuat pellet kambing & lembu. Utk bekalan & penghantaran, boleh hubungi saya di 019-279 9000

http://www.nuinframutiara.com.my/index.html

Powered By Blogger