Rabu, 18 Februari 2009

Ibu Kambing selepas beranak.

Salam sejahtera ketemu lagi...

Hah lega nampaknya.... kambing pun dah beranak dan mulalah tambahan keluarga dalam kandang ni....

Bila bermain dengan anak kambing ni tentu seronok sebab comel dengan telatahnya.

Tapi jangan lupa juga dengan kesihatan ibu kambing yang perlu dijaga.

2 minggu lepas beranak ibu kambing tadi eloklah di suntik dengan Vitamin ADE3C/ADE Fortex 3-5ml, boleh didapati di farmasi haiwan atau di Lazuli, saya suka guna Lazuli sebab semua ubat mereka ada dan mereka juga menyediakan khidmat oleh Doktor Haiwan yang khusus untuk menjawab pemasalah penternak. Bukan saya pemilik atau pekerja Lazuli.



Vitamin ADE3C/ADE



Pemiliknya pun saya tak kenal, kalau dia baca ni bolehlah belanja saya pekena teh tarik...kah...kah...

Ok pastikan ubat tersebut di suntik setiap 2 minggu sekali. Suntikan perlu diberi bawah kulit.

Kemudian diberikan ubat Minerasol 3ml setiap 1 bulan sekali. Ini pun disuntik bawah kulit jugak.

Harga ubat Vit ADE3C/ADE Fortex = RM36 untuk 100ml. Untuk Minerasol pula = RM36 untuk 100ml.

Kos ubat memang berpatutan. Pemberian multivitamin ni bukan apa untuk memastikan kecergasan dan kesihatan ibu terjamin supaya boleh bunting dan beranak lagi. Jika ibu kambing sihat ia boleh memberi anak yang sihat dan cergas kepada penternak.

Jika ini tidak diambil peduli maka susah juga penternak nak dapat anak kambing yang banyak dan sihat serta cergas.

Pada masa ini ibu perlu diberikan makanan yang banyak dan berzat, dapatkan juga pallet untuk ibu menambah tenaganya. Makanan yang cukup akan memberi tenaga serta memberi susu yang banyak untuk anak kambing membesar.

Rumput amat sesuai diberikan kerana mengandungi protein yang banyak. Ibu kambing perlu diberi 0.5 kg dan ditambah kepada 0.8 hingga 1 kg untuk seekor pada tiap-tiap hari.

Bagaiman sekarang? Mudah kan nak jadi penternak kambing jika kita tahu cara dan belajar kaedahnya.


Pada minggu depan saya akan berkongsi tentang penjagaan anak kambing pula.

======================================================
Ebook, RahsiaKambing.com rahsia penternakkan yang perlu dimiliki oleh semua orang. Lengkap untuk mereka yang ingin mengetahui dunia penternakkan.
======================================================

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mcm mane klu saye nk menjalankan bisnes ternak ini, tetapi tidak mempunyai tanah??boleh kah sye mnyewa tanah dr pihak pejabat tanah??