Jumaat, 25 Julai 2008

Cacing

Salam sejahtera,

Apa macam hari ni adakah lebih baik dari semalam? Ya! sudah tentu hari ini akan lebih CEMERLANG dari semalam....
Wah dah macam Dato' Dr. Fadzilah Kamsah pulak ya.....

Hari ni saya nak cerita satu penternakkan yang boleh dibuat secara sampingan jika anda penternak Lembu atau Kambing.
Lain dan tak bukan adalah ternakan cacing.....



Tengok aje gambar kat atas tu dah geli geleman kan??

Tapi apa yang menariknya cacing ni untuk penternak kambing macam saya?

Cacing merupakan haiwan yang mempunyai 2 alat kelamin macam kunsa jugalah. Ia boleh membiak seganda setiap bulan. Cacing boleh menghasilkan baja vamicompos....lebih kuranglah ejaannya. Tinja atau tahi cacing memberi hasil baja yang amat berkualiti tinggi. Lebih menariknya cacing ini memerlukan makanan daripada tinja atau tahi kambing dan lembu yang dicampur dengan habuk papan.

Hah, saya dah nampak riak kegembiraan dari muka anda sekelian. Dengan ada nya ternakan cacing ni harga tahi kambing menjadi lebih berhargalah....

Untuk proses makanan cacing yang berasaskan tahi kambing, caranya adalah dengan mengeringkan dulu tahi kambing tu selama 3 hingga 4 hari kemudian gaulkan dengan habuk papan yang telah direndam selama 1 minggu. Campurannya adalah 30% tahi kambing dan 70% habuk papan dan di gaulkan bersama.....

Nah dah siap makanan untuk ternakan cacing, harga makanan yang telah siap diproses ni berharga RM1.50 sekilo. Nampak memang sikit tapi kena ingat 1kg cacing memerlukan makanan sebanyak 1kg untuk sehari (anggaran) So cuba kita lihat kiraan, sekiranya seorang pelanggan anda menternak 1kg cacing

1kg cacing x 1kg makanan(yang telah dicampur) x 30 hari (sebulan)

= 1kg cacing x RM1.50 harga makanan x 30 hari

= RM45.00 sebulan

RM45, itu untuk tempoh sebulan bagi seorang penernak yang menternak 1kg cacing, macam mana jika ada 10 orang penternak cacing yang menternak 2kg cacing setiap seorang?

RM45(makan untuk 1 bulan untuk 1 kg cacing) x 10 orang x 2 kg

= RM900.00 sebulan hasil jualan makanan cacing yang berasaskan tinja atau tahi kambing....wah dah dapat xtra income.

Siapa kata tahi kambing tak laku??

Kepada bakal penternak jangan tunggu lagi mulalah projek ternakan kambing hari ini juga.

Kepada penternak, belajar dengan lebih lanjut untuk buat makan cacing.

Maklumat tambahan;

Rakan saya akan mengadakan satu kursus tentang ternakan cacing, maklumat lanjut sila ke link sini

Rebutlah peluang dan ruang yang ada untuk memperolehi pendapatan tambahan daripada ternakan kambing anda supaya boleh menampung kos-kos yang lain.

Perlu bijak untuk mencari dan mengintai peluang yang ada.

Selamat mencuba.

Selangkah menjadi Jutawan

Tiada ulasan: