Khamis, 17 Januari 2008

Bina Kandang Kambing Fasa II

Lama dah tak tulis blog ni, sebuk sikit nak besarkan kandang. Yalah bila kita dah ada matlamat dan ada modal sikit bolehlah tambahkan projek penternakan kita.

Kawasan cadangan untuk membina kadang fasa II

Nampaknya projek saya ni mengikut jadual yang telah ditetapkan. Berkat doa dan bantuan ibu, isteri dan Semua anggota keluarga jadi saya dah mulakan projek membesarkan kandang kambing.

Lepas ni kambing taklah sesak sangat. Dah ada 15 ekor didalam kandang 15’ X 20’ nampak sesak sikit dan tak berapa selesa.

Kos beli kayu (campur 2nd hand dan baru) dah mencecah RM3,000 lebih tanpa bantuan mana-mana jabatan atau bank, duit yang disimpan dan bantuan ibu yang membuatkan kandang fasa 2 ni dibina.


Kayu-kayan yang akan digunakan untuk projek membina kandang fasa II

Anak sulung saya berposing kat belakangnya kayu-kayan untuk projek kandang fasa II

Bukanlah taknak meminjam tapi banyak sangat songehnya, kena buat tulah kena isi borang nilah lepas tu kena jumpa orang nil ah jumpa orang tu lah, orang ni cuti lah ahhh macam-macam. Eloklah buat apa yang ada . Tapi macam mana pun saya nak ucapkan terima kasih kat Jabatan Haiwan Alor Gajah yang banyak membantu walaupun projek ciput…

Ok….cerita pembinaan kandang Kedua ni…bila kandang dah naik adalah jugak suara-suara yang nak joint, dulu ajak joint mungkin tak berapa yakin dengan kebolehan saya agaknya, tapi kini Alhamdullilah ada jugak yang bertanyak nak joint venture atau jadi rakan kongsi.

Oklah lain catitan saya akan ceritakan kebaikan dan keburukan bila kita buat perkongsian.



Selangkah menjadi jutawan

Tiada ulasan: