Sabtu, 18 Ogos 2007

Kandang Episod 2

Hah....
Seperti yang dijanjikan inilah antara gambar-gambar kandang milik saya (kecik aje….) dan rakan saya, jaraknya selang sebuah rumah aje…
Inilah kandang saya
Dua minggu lepas saya sempat balik kampung, lepak ngan jiran saya sembang pasal kematian ank kambing dia….dia kata anak kambing tu mungkin tak cukup bulan…baka boer kacuk kampung…sayangnya…tapi dah tak ada rezeki.

Kandang jiran saya.
Setakat ni dia dah ada lebih 20 ekor tapi semuanya masih kecil dan dara lagi.

Tapi bagi penternak ini merupakan lumrah, ada kalanya dapat anak tak sampai beberapa hari mati…ada tengah bunting pun mati. Tapi ini Semua ujian….bagi kesabaran kita untuk bergelar penternak dan pengusaha. “Bukan senang nak jadi senang”.

Disini juga saya nak kongsi beberapa tips untuk membina kandang. Saya akui saya bukanlah pakar membina kandang atau penternak yang berjaya tapi dari pemerhatian, perkongsian ilmu bersama rakan-rakan, kajian di laman web dan juga pengalaman saya rasa elok kita kongsi tentang tips untuk membina kandang.

1. Kayu Second hand @ terpakai.

- Kedai yang menjual. Survey harga
- Orang yang nak jual rumah, dengan cara ni pun boleh dapat kurangkan
kos kandang.
- Tapak industri/ kaws. perumahan, yang ini kalau rajin bertanya dengan
tauke projek dapatlah....

2. Upah tukang buat kandang.

- Tanya orang-orang yang dah menggunakan perkhidmatan mereka,
dapatkan pandangan mereka.
- Pergi tengok kandang yang pernah mereka buat.
- Bayar secara beransur@ progress fees, bukan apa ramai jugak kengkawan
mengadu tetang tukang buat kandang ni...bila dah dapat duit mula buat
hal...tapi tak semua macam tu...

3. Buat bilik untuk kambing. Bagi persediaan dan pengasingan kambing yang nak melahirkan dan kambing yang bermasalah.

4. Pastikan juga bekalan air bersih mudah didapati...kalau nak senang
buatlah paip air ke kandang...saya hampir habis RM500 untuk sambung
paip dan elekrik...bekalan elektrik bukannya apa mudah kalau ada apa-
apa hal tengah malam.
5. Sapukan minyak enjin terpakai yang dicampurkan dengan diesel dilantai
dan tiang ini bertujuan untuk mengelakkan kambing mengigit kayu
berkenaan. (Terima kasih kepada cikgu Halim dan isteri yang bagi tips
ni.)

Setakat ni dulu buat kali ni ....akan datang kita kongsi lagi tetang pembinaan kandang.
So...jangan tunggu lagi mulalah buat kandang....takkan nak tunggu arkitek luluskan plan kot...he...he
Selangkah menjadi jutawan.....

Tiada ulasan: