Rabu, 4 Februari 2009

Kesihatan Anak Kambing

Salam Sejahtera,

Nampaknya ibu kambing dah pun sihat. Pada minggu ini saya nak kongsi bab penjagaan anak kambing selepas beranak.

Seperti terdahulu susu awal ibu perlu diberikan kepada anak kambing, adakalanya anak kambing susah nak menyusu. So kalau boleh suakan mulut anak ke punting ibunya dan perahkan sikit susu tersebut.

Kalau anak kambing dah boleh menyusu dengan senang maka takyah risau lagi.

Ada kalanya terdapat tinja/ tahi pada anak kambing yang keluar warna kekuningan dan pekat serta melekat pada buntut kambing, jangan panik, dulu saya pun panik juga.... itu adalah tahi dari makanan yang dimakan semasa didalam perut ibunya, ini perkara biasa dan mengambil masa 2 hingga 5 hari.

Cara untuk bersihkan tinja yang melekat tu mudah aje, ambil kain buruk dengan air suam basuhkan perlahan-lahan sehingga tinja tersebut jatuh dengan sendirinya.

Untuk tempoh 1 hingga 2 bulan biarkan anak dapatkan susu ibu, mana yang lemah tu bolehlah diberikan mamimune untuk memastikan anak kambing itu tegap dan sihat.

Pada usia 3 bulan lebih anak kambing tersebut bolehlah diberi makanan untuk anak kambing berbentuk pallet. Makanan ni mahal sikit, seeloknya beri pada anaknya sahaja, kalau bagi pada ibu memang sukalah si ibu nanti sekejap aje habis.

Pada usia 3 bulan dan keatas bolehlah cuba-cuba asingkan anak dengan ibunya.

Begitulah proses penjagaan anak kambing. Penjagaan ini penting untuk memastikan tumbesaran tidak terbantut.

Semoga berjaya.

Tiada ulasan: