Selasa, 23 Disember 2008

Rezeki Hujung Tahun 2008

Pada 2 minggu sudah, saya menerima berita yang amat mengembirakan dimana kambing saya telah selamat melahirkan anak dengan 5 ekor sekali gus. Alhamdulillah, berkat kesabaran dan kesungguhan dalam menternak kambing kini sudah mula terasa bahang kejayaan.

Ramai yang terkejut termasuk juga mentor saya Cikgu Halim juga terkejut dan tumpang gembira dengan berita tersebut.
Pada hujung minggu yang lalu baru kesempatan pulang ke kampung untuk melihat sendiri anak-anak kambing tersebut, tapi dukacita anak kambing tersebut tinggal 4 ekor aje, sebab yang sekor tu dah mati mungkin tak cukup susu, tambahan pula badannya agak kecil dari yang lain.

Walaupun mati seekor tapi digantikan pulak sekor dengan kelahiran baru dari induk kambing lain. Jadi ibu saya tumpangkan seekor anak kambing tadi dengan ibu yang ada anak sekor tersebut.

Kepuasan dan keseronokkan terpancar dari wajah ibu saya serta penjaga ternakkan saya Abang Awang yang telah sama-sama berusaha dengan sabar untuk menjayakan projek ini tanpa pinjaman atau bantuan kewangan dari mana-mana pihak. Maklumlah projek kecil tak ada siapa pun yang pandang, tunggulah kalau dah ada 200 hingga 500 ekor barulah dia orang nak tengok.
Begitulah adat dunia penternakkan.

Bersama ni adalah gambar-gambar yang boleh di kongsi bersama.
Untuk menjadi penternak, dapatkan ebook panduan penternakkan kambing hari ini.






Tiada ulasan:

Powered By Blogger