Khamis, 25 Disember 2008

Mesin Rumput untuk Kambing

Akhirnya jumpa jugaklah mesin rumput untuk kambing, selama ni cari jugak masa expo MAHA lalu tapi kos yang agak tinggi cecah hingga RM3600, jadi niat tu saya tangguhkan dulu.




Kini saya sudah miliki sebuah mesin potong rumput yang amat berpatutan dan buatan tempatan. Harganya kurang dari RM3000. Mudah digunakan, menggunakan motor buatan China.




Dengan adanya mesin rumput ni, kerja-kerja memotong rumput hanya mengambil masa 5 minit saja untuk 20 kg rumput.




Kalau dulu potong rumput pakai secara manual amat memenatkan, mengambil masa 2 jam untuk dapatkan 30 kg. Kini ada mesin ni legalah sikit. Secara tak sengaja bila dah ada mesin ni ada pulak orang cari untuk beli rumput.



Jual jugaklah dengan harga RM19 untuk 40 kg rumput. Saya jual memang timbang, oleh kerana rumput terhad jadi saya jual cuma 80kg seminggu.


Bukanlah niat saya untuk jual rumput, keutamaan saya untuk ternakkan saya dulu kalau ada lebihan baru saya jual pada orang lain.



Tiada ulasan:

Powered By Blogger