Isnin, 9 Jun 2008

Ternak Cacing

Salam Sejahtera,

Pada minggu lalu, rakan saya telah ketemui saya untuk membincangkan projek terbaru beliau. Menternak cacing..... berita ni dah pun tersebar luas semenjak Majalah 3 memaparkan kisah penternakkan cacing tersebut pada beberapa minggu lalu.

Makanan cacing adalah terdiri daripada tinja @ tahi kambing....wah ini sudah bagus, tinja kambing kini tidak terbuang lagi dan boleh digunakan.

Saya pun seronok jugak mendengar cerita teman ni... tapi satu aje yang saya agak terkejut, 1kg cacing berharga RM450... Wah mahalnya! Kalau saya tambah RM50 boleh dapat sekor kambing katjang.

Bila dah denganr harga yang mahal hati yang bersemangat tadi jadi pudar....baik saya beli kambing dari cacing sekilo..

Rakan saya dapat membeli baka cacing yang dikenali sebagai Lubricus Rubellus lebih kurang macam tulah bunyinya...dapat dengan harga yang amat istimewa iaitu RM250 sekilo dari beberapa teman yang sanggup menjual dengna harga tersebut.

Hah macam tulah hendaknya kita tolong menolong untuk memajukan rakan-rakan kita. Tujuan utama penternakkan cacing ini adalah kerana baja dari tahi cacing itu sendiri bukannya menjual baka cacing tu, cuma kebetulan di Malaysia ni masih kekurangan baka cacing jadi adalah orang yang mengambil kesempatan kot?? Entalah...mungkin mereka dalam industri ini saja yang boleh menjawabnya.

Kepada sesiapa yang berminat untuk menternak cacing yang senang nak jaga bolehlah menghubungi rakan saya di 013-3089892, tanyalah dia akan membantu, kalau nak baka murah juga tanyalah dia....

Selamat berjaya

Selangkah menjadi jutawan

Tiada ulasan:

Powered By Blogger