Khamis, 7 Februari 2008

Mindset

Pada Sabtu lalu (19 Januari 2008) saya ada menonton rangcangan Astro Awani, atu rancangan yang dikendalikan oleh pengacara terkenal Saudara Suhaimi Sulaiman.

Rancangan ini turut mengundang beberapa pensyarah malah professor IPTA yang membincangkan tentang pertanian.
Pada kali ni barulah saya nampak pengusaha casserose agrofarm
Apa yang menarik minat saya ialah tentang menetapkan mindset kita, sebagai manusia untuk memajukan diri kita.
Tetamu yang hadir terdiri daripada penternak kambing, penternak ayam organik dan juga pengusaha ladang buah naga (dragon fruit), program ini memberi pendedahan kepada pelajar IPTA yang hadir tentang pertanian merupakan satu business yang amat berpotensi dan menggalakkan mereka menceburi bidang ini.

Apa yang menarik minat saya apabila diperkatakan tentang mindset. Mindset kita kena jelas dan nyata. Kalau kita ceburi apa bidang sekali pun. Bidang pertanian atau penternakan memerlukan mindset yang jelas dan ketahanan diri untuk menempuhi cabaran. Ramai yang kecundang kerana mindset mereka kurang jelas dan tidak diberikan penekanan yang serius. Mereka mula menternak dan terus nak dapatkan habuan, ini tak mungkin. Tetamu yang hadir juga menyatakan mereka mengambil masa yang lama sehingga lebih daripada 4 tahun untuk berjaya, tapi mereka masih belum mendabik dada untuk menyatakan mereka telah berjaya.
Saya pernah bertanyakan kepada arwah ayah saya masa saya umur 15 tahun, bila dia tanam pokok petai, saya Tanya berapa lama kita nak dapatkan hasil petai ni dia kata 5 ke 7 tahun. Saya kata sempat ke kita nak rasa, apa yang arwah ayah saya katakan, jika kita tak dapat rasa mungkin ada orang yang akan dapat habuannya dan anggaplah itu sebagai amal jeriah kita.

Begitu juga ternakan saya ceburkan diri dalam bidang ternakan ini adalah dengan niat supaya anak, cucu dan generasi saya ada sesuatu yang boleh mereka usahakan jika pada masa akan datang sukar untuk mendapatkan pekerjaan. Malah saya juga dapat membantu saudara-mara yang nak buat aqikah anak atau cucu mereka dengan membeli harga yang amat istimewa dengan saya, sekurangnya saya membantu meringankan beban mereka bukan. So itulah mindset saya dan saya perlu memlalui cabaran ini sekurang-kurangnya 2 ke 3 tahun baru saya boleh fikirkan labanya.


Selangkah menjadi jutawan

Tiada ulasan:

Powered By Blogger