Rabu, 19 Disember 2007

Kaprima Livestock Sdn. Bhd.

Semalam (19 Disember 2007) terbaca kisah Kaprima Livestock Sdn. Bhd. yang diusahakan oleh Encik Jasmin Bin Jasin yang merupakan seorang pembantu Veterinar Kanan selama 20 dan bersara awal untuk mengejar impian dan cita-cita beliau.
Dengan pengalaman yang ada, beliau telah mengusahakan penternakan lembu dan kambing serta baja organik. Bermula pada tahun 2002 dengan baka 400 ekor ibu dan anak diatas tanah seluas 1 hektar.
Apa yang menarik disini beliau telah menceburi bidang ini selama hampir 6 tahun, ia jika kita kaji dan lihat kebanyakan penternak akan mengambil masa antara 5 ke 7 tahun untuk berjaya menjadi penternak jaya. Tapi mesti ada kesungguhan.
Walaupun Encik Jasmin seorang pembantu Veterinar, tapi beliau telah mengambil risiko untuk bersara awal dan mengejar impian dan cita-citanya. Jawatan akhirnya mungkin satu kelebihan tapi dia tetap menghadiri kursus-kursus yang dianjurkan oleh jabatan haiwan, pertanian dan Mara untuk mendapatkan pelbagai input bagi meningkatkan pengetahuan beliau.
Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang cerita dan aktiviti Kaprima Livestock Sdn. Bhd boleh layari di http://kaprimaprime.com.my
Kita jadikanlah kejayaan beliau sebagai pendorong unuk kita terus maju.
“Pertanian adalah perniagaan”

Selangkah menjadi jutawan

Tiada ulasan:

Powered By Blogger