Isnin, 6 Ogos 2007

Kogsi Pengalaman

Ramai yang telah menceburkan diri dibidang pertanian dan penternakan sejak akhir ini. Memang pulangannya amat lumayan dan ada juga yang telah bergelar jutawan tani.

Ramai juga yang telah menerokai dunia pertanian dan penternakan ini dan tak semua yang berjaya, hanya mereka yang bersungguh-sungguh yang akan berjaya itu memang lumrah.

Saya terpanggil dengan tulisan blog-blog rakan yang lain. Bercerita, berkongsi pengalaman yang berkaitan dengan bidang yang di ceburi secara tidak langsung memberi galakan dan cabaran kepada mereka yang masih berbelah bagi untuk berbudi kepada tanah (termasuklah menternak). Walaupun sesetengahnya masih baru dan belum boleh bergelar jutawan tetapi langkah kearah jutawan telah dimulakan.....

Saya pun ada cita-cita nak jadi jutawan, tapi perancangan perlu dilaksanakan dengan teliti.

Disini saya ingin bercerita dan berkongsi pengalaman saya dalam penternakan kambing, yang sering menjadi tumpuan pada masa kini.

Pada mulanya saya kurang yakin dengan kemampuan diri untuk menjadi penternak.

" Nak berenti kerja? Jangan....fikir habis-habis dulu..."

" Kau nak bela kambing....dah ramai buat kat mana kau nak jual nanti?"

"Siapa yang nak jaga? Kau kat KL....ada masa ke?"

Memang inilah yang menjadi penghalang utama jika minda kita di halang dengan perkara yang negetive, tanpa mencba terlebih dahulu.

Bulan Mac 2007, saya beranikan diri menghadiri kursus (bayar sendiri) di Bukit Payong, Alor Gajah, Melaka yang di anjurkan oleh Cikgu Halim Ab Jalil bersama isterinya. Mereka bermula dari 4 ekor dengan hanya menggunakan reban ayam sebagai kandang dan hingga mempunyai 500 ekor dan yang terkini mereka merancang untuk menternak 1,000 ekor kambing kandang dah mula bina kini dalam proses nak masukkan kambing.(fuhhh kalau cerita pasal permulaan Cikgu Halim ni mungkin tak cukup...nanti saya ceritakan bila dah dapat kebenaran...he...he)

Bulan Mac telah berlalu, begitu juga bulan April, Mei dan Jun tapi langkah pertama masih tak nampak lagi....akhirnya...dengan berkat doa ibu, isteri serta kaum keluarga 16 Jun 2007 bermulalah Cerita Penternak.

Langkah pertama.... kandang oh kandang......

Saya akan ceritakan tentang bina kandang pada cerita akan datang.....ok


Selangkah menjadi jutawan.....

1 ulasan:

Unknown berkata...

mari sama2 kita jadi jutawan.heheh

Powered By Blogger