Jumaat, 8 Februari 2008

Hotel Ternakan

Hah yang ni topik menarik, saya ada terbaca dalam beberapa akhbar tempatan tetang kewujudan banyaknya hotel untuk penternak.

Teringat jugak dulu semasa lawatan ke Animal Hotel kat Mas Kargo.

Maklumat lanjut boleh tengok disini Animal Hotel Mas Kargo


Sistem ini sesuai untuk mereka yang ingin berkecimpung dalam dunia penternakan tapi tak ada modal besar nak buat kandang dan orang nak jaga pun susuh nak dapat.

MJ Fatonah Enterprise di Teluk Penyamun, Selangor juga menyediakan sistem ini, baru-baru ni kawan saya ada juga melawat kandang di Boervilla untuk mendapatkan maklumat lanjut. Dia kata sistemnya macam ni....

Pelanggan beli kambing betina (harga ikut baka) dan diletakkan dikandang tersebut dengan bayaran RM1 lebih untuk sehari.

Kos RM1 lebih tu dah termasuk makanan dan ubat-ubatan. Berapa lama? Itu terpulang kepada pelanggan. Lepas tu pelanggan boleh datang bila-bila masa untuk untuk melihat ternakan mereka. Disini mereka boleh beljar dengan lebih dekat lagi perangai kambing mereka.

Kalau nak tau lanjut bolehlah contact pemilik boervilla (012-3241460 carilah nizam @ badul) , atau MJ Fatonah di 03-78460830, 017-3343800, 012-3343800

Saya rasa sistem ini sesuai bagi mereka yang nak memulakan penternakan kambing tapi tak pasti kebolehan sendiri. Anda boleh belajar tentang kambing disini, cuma kosnya mungkin dikatakan tinggi sikit, iaitu RM1.30 untuk sehari kalau 1 tahun dah jadi RM475.80 nak jual mungkin harganya RM600 ke RM700. Pasaran anda kena usahakanlah sendiri.

Tapi bagi saya usaha ini amat baik untuk mereka yang nak belajar menternak. Tahniah kepada mereka yang mengusahakan sistem ini. Saya pun mungkin nak buat sistem ni tapi kena buat beberapa kajian dulu.

Pelbagai sitem dah disediakan kini semoga anda memulakan projek ternakan ini sekarang.




Selangkah menjadi jutawan

Tiada ulasan: