Selasa, 15 April 2008

Shuhrukh Khan Dalam Memori........

Dalam memori......

Pada hari ni nak kongsi bersama pelawat setia penternak.blogspot ni, kambing penjantan dari baka Jamanapari yang diberikan nama jolokan oleh ibu saya Shuhrukh Khan, terpaksa disembelih pada hari Sabtu 12 April 2008 yang lalu kerana kambing ni mengalamai masalah batu karang yang kritikal.

Sayang memanglah sayang dan tak sangka sama sekali yang kambing ni terpaksa disembelih dalam keadaan sakit, tapi kalau di biarkan lagi sengsara dia.

Walaupun langkah-langkah perubatan seperti memberi ubat Sulphadimidine telah diberikan kepada kambing ini untuk mengatasi masalah ini tapi selepas memberi ubat berkenaan yang sepatutnya boleh mengatasi penyakit ini masih menemui kebuntuan....(dah tulis ikut stail pemberita pula....)

Jadi setelah mendapat khidmat nasihat pakar ( terima kasih bebanyak kepada Dr. Abdul Rashid Baba, Pusat Ternakan Kambing Mardi, Kluang dan juga guru yang mengajar saya yang tak jemu-jemu membantu Cikgu Abd Halim, Simpang Ampat, Alor Gajah, Melaka....akhirnya kami mengambil keputusan untuk mengorbankan Shuhrukh Khan.

Dagingnya telah di hadiahkan kepada jiran-jiran terdekat, semoga mendapat keberkatan, Abang Awang (Abang yang membantu menjaga ternakan ini) telah mendapati pundi kencingnya banyak mengandungi pasir dan batu.

Inilah cabaran yang terpaksa di tempuhi oleh setiap penternak walaupun sedih....apa tak sedih ternakan ini manja dan jinak macam kuching jugak dah lama bela....
Walaubagaimanapun ia tidak mematah semangat saya untuk meneruskan usaha menjadi ternak yang berjaya, ini mungkin dugaan yang perlu ditempohi sebelum berjaya.
Selangkah menjadi jutawan


Tiada ulasan:

Powered By Blogger