Selasa, 21 Julai 2009

Ubat Ternakkan Kambing

Salam sejahtera,

Masalah mendapatkan ubat-ubatan yang sesuai amat sukar terutama jika kita menternak dikawasan luar bandar.

Memang saya tak nafikan, kalau tak, takkan mentor saya akan datang ke KL untuk mendapatkan bekalan ubat yang sesuai. Mahal tak apa janji berkualiti itu yang penting.

Beberapa hari lalu ada seorang pelanggan Ebook Rahsia Kambing saya yang telefon dari Terengganu min ta nasihat tentang kambing yang kena puru, saya nyatakan kambing yang terkena puru kena asingkan dan disapukan dengan iodin dan disuntik bawah kulit dengan ubat Sulphadimidine.

Dia kata amat sukar nak cari ubar tersebut, jadi dia minta saya belikan pada mulanya agak keberatan tapi saya bantu juga harganya RM27 tambah pos jadi RMRM35 jadi dia bayar saya RM40, katanya RM5 upah saya..... he....he saya cuma menolong saya bukan Ah Long....he he...
tapi saya rasa puas jugak sebab dah dapat membantu sahabat penternak kambing lain untuk memajukan perniagaan bersama.

Kita perlu menanam sifat ini jangan tamak dan hapuskan sifat hasad dengki, jadilah penternak dan perniaga yang mulia hatinya InsyaAllah ada imbuhan yang akan menanti...

Sehingga ketemu lagi....

Ahad, 19 Julai 2009

Kerja Kahwin

Salam sejahtera,

Minggu ni ramai pulak yang mengadakan kerja kahwin, hai susuah jugak nak jadualkan. Pada majlis macam nilah yang amat menyeronokkan apabila kita dapat bertemu sanak saudara dan bersembang pelbagai perkara termasuklah kes bunuh diri Setiausaha Exco Seri Kembangan baru-baru ni yang pastinya saya amat kurang berminat tentang politik.

Tapi apa yang menjadi tertarik pada majlis kerja kahwin selain nak tengok pengantin, adalah lauk pauk yang dihidangkan. Pada Sabtu (semalam) berkesempatan kerumah sepupu yang mengadakan majlis nikah anaknya di Subang Jaya... dah dapat menantu dah.... sepupu aku.

Pada majlis tu yang saya amat tertarik dengan masakan yang amat simple, ada ayam goreng, lauk lemak cili api daging salai, rendang, ikan masin dan telur masin serta ulam-ulaman....wah memang mengancam lauk masak lemak cili api yang cukup sodap..... memang terasa daging tu disalai atas kayu atau arang bukan atas tungku gas...

Hah.... dah nampak anda air liur yang dah meleleh dah dengar pasal makan ni... Saya sempatlah bersembang dengan orang yang mengurus lauk pauk tersebut, dia kata dia beli daging yang telah siap disalai di Seremban dengan harga RM30 sekilogram.

Wah jual daging salai pun laku nampaknya.... yang penting rajin. Sebagai penternak kambing kita kenalah berusaha lebih gigih dan kreative untuk memajukan perniagaan kita.

Semalam kambing saya beranak lagi jantan kali ni bilangan dah bertambah ke 37 ekor.... Alhamdulillah segala usaha dah start berkembang.


Sehingga jumpa lagi....

===================================================
Dapatkan ebook "Rahsia Kambing" dan dapatkan bonus-bonus menarik.
===================================================

Rabu, 15 Julai 2009

Jual Kambing

Salam sejahtera,




Pada minggu lepas sungguh menyeronokkan apabila segala usaha yang telah dicurahkan mendatangkan hasil.

Pada pertama kalinya saya dah mula menjual ternakkan kambing dengan 4 ekor sekali gus.... Seronok bila dapat duit hasil menternak kambing selama ni.





Saya memang tak kenakan harga yang tinggi ada yang kurang dari harga pasaran sebab saya jual pun pada cucu jiran saya yang berhasrat nak mula menjadi penternak kambing macam saya jugak.


Bila dah sampai ke tahap penjualan kambing kita rasa bersyukur yang amat sangat, sebab segala penat lelah dan usaha yang ditaburkan telah mendatangkan hasil.


Saya pada mulanya keberatan jugak nak jual tapi kambing dah mula cecah 38 ekor saya pun fikir dah tiba masa untuk jual.


Ibu saya pun bersungguh-sungguh suruh saya jual. Memang adatlah untuk pembeli nak tengok dulu dan memilih kambing yang sesuai sebelum membeli.


Bagi saya siapa cepat dia bolehlah ambil kambing.... urusan Tunai..... he....he....



Jual kambing ni memang memerlukan masa jugak, sebab saya taklah buat promosi sekadar memaklumkan kepada rakan-rakan dan saudara-saudara terdekat sahaja, agak lambatlah sikit prosesnya.

Tapi kalau dah cecah 50 ekor nanti saya akan naikkan papan tanda tentang ternakkan supaya semua orang tahu. Seperti yang saya nyatakan dalam ebook Rahsia Kambing

Selasa, 7 Julai 2009

Mentor Penternak Kambing yang berjaya

Salam sejahtera,

Pada beberapa minggu ni sibuk sikit di kandang kambing dengan menerima beberapa kunjungan pelawat yang bakal membeli anak-anak kambing. Harga yang ditawarkan agak menarik dari RM250 hingga RM350.

Pelbagai gelagat pelawat yang datang tapi kebanyakannya mereka yang baru nak berjinak dengan dunia penternakkan kambing.

Jadi saya pun berilah sedikit panduan dan penerangan kepada mereka. Ada yang mintak diadakan kursus, tapi saya ni belum layak jadi penceramah..... he...he..

Bila kita curah ilmu penternakkan ni saya teringat kata-kata mentor saya, kita ajar orang kalau mereka inginkan bantuan dan berikan ilmu kepada mereka insyaAllah ada imbuhannya.....
Yang saya ingin kongsikan dengan anda tentang pelanggan yang membeli buku Rahsia Kambing saya, saudara Faizul namanya, sebelum beli ebook saya dia telah menghubungi saya dan tanya tentang pandangan dan pendapat... so niat ingin membantu saya pun terangkan serba ringkas, maklumlah telefon susahlah sikit....
Sekarang beliau dah mula menternak. Alhamdulillah. Dan baru baru ni dia kirimkan gambar kandang dan anak kambing yang di ternak....... cuba lihat gambarnya.....




Kandang milik Faizul Baka Betina


Baka Penjantan



Fuhh.... rasa seronok dan puas, sebab ada juga pelanggan saya dah memulakan penternakkan kambing ni.... saya tanya apa perasannya bila dah tengok kambing tersebut? Katanya satu kepuasan dan seronok tengok gelagat anak kambing tersebut dan mungkin nak besarkan lagi projek ternakkan nya.


Ohhh lupa nak cakap.... ternakkan faizul ni abang dia yang duduk kampung jaga.
Anda bila lagi??