Selasa, 9 Jun 2009

10 Persoalan Dunia Penternakkan Kambing

Salam sejahtera ketemu lagi.

Kali ni saya nak cerita sikit pengalaman saya semenjak menjual ebook Rahsia Kambing saya ramai pelanggan yan mengajukan soalan yang sama, jadi saya rasa memang inilah persoalan yang standard yang mereka fikir sebelum memulakan penternakkan kambing.

1. Mana nak dapat modal

Modal susah nak cakap kena keluar duit sendiri atau buat pinjaman.... tapi jangan dengan Ah
Long tak dapat nak menolong.
Kadang-kala terdengar jugak orang mengeluh, kerajaan macam -macam cakap ada dana
untuk tolong penternaqk dan pertanian, tapi bila sampai kat bank, nak dokumen itulah nak
dokumen inilah dan macam-macam lagi. Itulah sebabnya saya mulanak ternakkan saya
dengan 7 ekor aje.... biarlah buat sikit-sikit lama-lama jadilah gunung.

2. Kat mana nak mula

Ini tertakluk kepada lokasi anda, kalau boleh tanah sendiri dan dekar dengan rumah supaya
senang nak jengok. Kalau nak sewa tanah orang pastikan buat perjanjian untuk tempoh yang
berbaloi.

3. Mana nak dapat latihan atau kursus

Latihan ada banyak kalau rajin masuk laman web yang berkaitan tengok kat blog ni pun
banyak ada link dengan blog lain.

4. Mana nak dapat pallet

Ini kena rajin sikit sebab penjualan pallet ni tertakluk kepada tempat penjualan. Ada harga
yang murah dan ada yang mahal. Kalau nak beli terus kena ada kuantiti pulak. Jadi yang ni
kenalah rajin sikit.

5. Mana nak jual kambing

Bab jual kambing ni kenalah buat promosi, buat flyers edarkan dalam surat kahbar keatau
buat poster tampal kat kedai-kedai, tapi kena mintak kebenaran tuan kedai ya jangan main
tampal aje.

6. Boleh untung ke ternak kambing

Bab ni saya rasa kalau terus nak cerita untung memang susah tapi untuk 2 tahun pertama
mungkin belum boleh dikatakan untunglah sebab nak kira kos dan modal yang dah keluar.
Tapi lepas tu mungkin ok kot, dan anggaran untung setiap penjualan kambing adalah
dianggarkan 60%. So ambillah kalkulator dan kiralah berapa untungnya.

7. Macam mana nak dapat bekalan ubat?

Ni kena dapatkan dari Jabatan Haiwan yang berhampiran, tapi kalau ada modal lebih sikit
dan nak kan kualiti kambing bagus eloklah dapatkan di LAZULI SDN BHD no telefonnya 03-
78749244.
Yang bagunya Lazuli ni siap ada doktor yang bertugas untuk memberi khidmat nasihat lagi.
Apa lagi call lah cakap dengan doktor Su.

8. Bila kambing boleh jual

Yang bab ni memang seronok sebabbila jual dapat duit, saya pernah jual kambing dengan
usia 8 bulan dengan harga RM600 kalau ikut mentor saya harga kambing tu sepatutnya lebih
dari tu.... sebab orang nak bela buat baka saya jual murah aje...

9. Apa masalah ternak kambing?

Setakat ni tak ada masalah yang kritikal semaunya ok aje, masah puru, tanduk patah badan
luka itu biasalah...

10. Mana nak dapat baka kambing

Nak dapat kat saya pun boleh.... he....he

Ok Dah terjawab 10 persoalan, kita sambung lagi kalau ada.... kalau nak tanya saya silalah.

Jutawan Segera Penternakkan

Salam sejahtera semuanya,

Lama sudah tak update blog ni, maaflah atas perkara yang tidak dapat dielakkan.

Post kali ni saya nak kongsi tetang Jutawan Segera, ha.... siapa yang tak nak jadi jutawan segera bukan? Tambahan dalam dunia penternakkan yang memang telah terbukti boleh jadi jutawan kalau kena gaya dan usahanya.... saya kata usaha ya bukan duduk saja....

Tapi kali ni saya nak cerita tentang orang yang mengambil kesempatan didalam kesempitan ekonomi kini.

Ahhhh ada yang sanggup menipu.....


Pada minggu lepasa saya balik kampung adalah kenalan yang saya jumpa dia baru saja dapat VSS, so pampasan taklah banyak dia dapat lebih kurang RM20 k aje, ialah dah kerja kilang. Tapi apa yang sedihnya duitnya dah tinggal separuh aje.... ikut kawan melabur dalam pelaburan penternakkan.

Di pendekkan cerita dari mana agen tersebut dapat nombor telefon dia, mulalah dia telefon dan terangkan tentang program pelaburan ternakkan. Modal permulaan cuma RM3000, setiap bulan akan dapat RM300 selama berapa tahun pun saya dah lupa....

Atas desakan rakan yang sama-sama dapat VSS dan ada rakan dah mula dapat imbuhan pada bulan pertama, kawan saya ni pun mula masuk dengan RM3000.

Lepas 1 bulan berlalu, dia semak dalam akaun bank memang ada RM300. Nah perasan tamak dah mula nampak, dia mula gandakan pelaburan kepada RM 9000 jadi bolehlah dia dapat RM900 sebulan.... senangkan tak buat apa-apa boleh dapat RM900 tiap-tiap bulan.

Tapi..... hanya dapat 3 bulan aje pulangannya, masuk pada bulan keempat....dah tak dapat apa-apa, dia dan rakan yang lain cubalah menghubungi agen tersebut tapi tak dapatdah, pergi KL cari alamat ofice memang tak wujud.....

Jadi dah tentulah kena tipu, dapatlah dia balik RM2100 aje yang lain lesap...

Saya pun tanya dia, kau tak pergi kemelawat kandang ternakkan yang agen tu cakap? Tak, dia tunjuk gambar saja, dia kata kandang ada kat Terengganu, Kelantan Sabah dan Sarawak.

Dia lepas jumpa agen, dia bawak pulak jumpa tuan punya projek ni, pakai keta besar, nampak macam berpendidikan tinggi....

Apa boleh buat nak cepat kaya.....

Jadi kepada rakan yang lain hati-hatilah untuk melabur, biar pergi tengok kandang walaupun kena pergi Kelantan sekali pun.

Jangan mudah tertipu.... sebenarnya banyak cara yang boleh anda labur untuk dunia penternakkan, tanpa kena tipu....

Segalanya ada saya kongsi dalam ebook bonus Rahsia Kambing .... dapatkannya hari ini.


Berhati-hati untuk menjadi jutawan......