Selasa, 26 Ogos 2008

Nutriblock from Mardi

Salah sejahtera,

Terbaca artikel dari laman web Mardi ingin dikongsikan bersama....(artikel dalam Bahasa Inggeris)


A practical dietary supplement for ruminants. Supply adequate energy, protein, mineral, and vitamins. Specially formulated. Utilizing local feed resources to suit requirements for local animals-

Benefit

Improve appetite.

Overcome imbalances and deficiences.

Increase rate of growth.

Suitable for animals raised under various feeding systems.

Suitable for animals raised under plantation.

Medicated type practical for controlling parasite infection.

Nutritive value (according to specific animal requirement)
Dry matter (%) 90 - 94 Mg (%) 0.16 - 0.26
Energy (cal/g) 2800 - 3600 K (%) 0.60 - 0.90

Crude protein (%) 15.0 - 30.0 Na (%) 1.80 - 7.00
Crude fibre (%) 4.0 - 10.0 S (%) 0.20 - 0.30
Ether extract (%) 0.9 - 1.6 Fe (ppm) 260 - 420
Ash (%) 25.0 - 40.0 Cu (ppm) 4.5 - 13.0
Ca (%) 3.5 - 5.0 Zn (ppm) 25 - 60
P (%) 0.15 - 0.35 Mn (ppm) 45 - 70

Recommended daily intake

Goat and Sheep 80 -120 g
Cattle and Buffalo 600 - 800 g

Compare the following data:

Characteristics Nutriblok Salt Block
Supply energy YES NO
Supply protein YES NO
Supply mineral YES YES
Supply vitamin YES PARTLY
Cost/kg RM 1.90 RM 4.00
Overcome parasite YES NO

sources from MARDI
Selangkah menjadi Jutawan

Ladang Ternakan Kambing Jamnapari di Sarawak

Salam sejahtera,

Hah, macam mana lawatan ke pameran MAHA 2008 lalu ok ke?
Kali ni saya nak kongsi rencana yang saya baca didalam Berita Harian bertajuk Handalas pusat biak Kambing Jamnapari.

Ladang ternakkan seluas 16 hektar yang terletak di Sri Kandong, Jalan Matang/ Lundu dekat Kuching, Sarawak. Telah diusahakan oleh Kassim Mohd Mahruf, sebagai Pengarah Urusan Handalas Sdn. Bhd. pada awal tahun 2005.



Operasi ladang ternakan ini lebih tertumpu kepada pembelian baka Jamnapari dari Indonesia untuk di gemukkan dan kemudian dijual untuk pasaran Sarawak.





Oleh kerana dalam proses pembelian dari Indonesia adakalanya tidak begitu menjadi akibat daripada kematian ternakkan, permintaan yang tinggi akhirnya, En. Kassim telah mempelajari teknik permandian hadas di Indonesia khusus untuk baka Jamnapari yang berasal dari Etawah di negeri Uttar Pradesh, untuk mengembangkan baka kambingnya di Sarawak.



En. Kassim mengakui bahawa Jamnapari ini baka yang tahan lasak dan mempunyai ketahanan yang tinggi untuk melawan penyakit.

Statistik Jabatan Haiwan sehingga tahun 2006, menunjukkan 9,800 ekor kambing dan 603 Penternak berdaftar telah direkodkan.



Berita penuh anda boleh perolehinya disini








Selangkah menjadi Jutawan

Ahad, 24 Ogos 2008

Pamearan Penternakkan MAHA 2008 Selesai

Salam sejahtera,

Hah, nampaknya ramai yang telah mengunjungi MAHA 2008, saya difahamkan hampir 1.2 juta pelawat, datang ke pameran tersebut, yang amat dinantikan oleh segenap rakyat Malaysia. Malah ramai juga rakyat asing yang datang untuk melihat pameran ini.

Selain daripada pameran terdapat juga gerai-gerai yang menjual apa juga hasil pertanian dan ternakkan. Malah pelbagai Jabatan Kerajaan juga telah turut serta memberi maklumat terkini tentang dunia pertanian, seperti MARDI, Jabatan Haiwan, Jabatan Pertaian dan banyak lagi.

Fuhh, memang pameran ini mengumpulkan para usahawan ternakkan malah membuktikan usahawan tani juga boleh menjadi Jutawan.
Walaubagaimanapun sekalung tahniah kepada Menteri Pertanian yang telah berusaha meningkatkan taraf usahawan tani. Cuma kepada mana-mana institusi kewangan, janganlah nak terlalu ketat soal nak memberi pinjaman, jika dah betul pertanian merupakan perniagaan bantulah kami para petani dan penternak kerana pulangan untuk negara amat tinggi.

Tahniah kepada merek yang terlibat dengan pameran MAHA 2008.
Semoga jumpa lagi pada MAHA 2010.




Selangkah menjadi Jutawan



Khamis, 21 Ogos 2008

Lawatan Pameran Ternakkan MAHA 2008


Keadaan pintu dewan A jam 9.40 pagi...




Ya! Serang...apabila pintu telah dibuka...


Salam sejahtera semua,
Fuhh.....penat jugak gi pameran ternakkan MAHA 2008 pagi tadi, jam 9.40 pagi dah ada kat pintu dewan A, tak sabar nak gi tengok pameran kali ni.

Pelbagai maklumat ternakan terbaru yang diperolehi. Tahniah juga diucapkan kepada MARDI sebab kali ini agak tersusun dan selesa bagi pelawat.... tapi kena banyakkan tempat berteduh... pagi tadi hujan, nasib baik tak lebat bolehlah redah....nasib baik saya bawa payung, kalau tak kuyup...

Kepada mereka yang belum pergi dan cadang-cadang nak pergi pada hari Sabtu ni adalah hari terakhir pameran ternakkan ni....kalau tak pergi rugi nanti. Kalau ada yang nak tengok laman ternakkan saya syorkan anda parking di pintu 2 sebab kat pintu ni dekat sikit dengan laman ternakkan tak payah naik bas atau trem.






Janganlupa beli tiket berbentuk gelang....kena pakailah kat tangan, baru boleh naik trem atau bas. Hari ni saya pergi pengangkutan memang amat memuaskan... cukup, cuma hari hujan menyebabkan kurang selesa sikit.




Tapi banyak maklumat yang saya perolehi dan memang berbaloi saya bangun pagi untuk gi lihat MAHA, walaupun tak sempat nak habis semua tapi matlamat nak melawat laman ternakkan dan tengok kambing, saya rasa puas juga....

Bila nak balik, jangan lupa bayar parking RM2. Kalau tak nak sesak gunalah pengangkutan awam.

Siapa yang tak pergi lagi cepat jangan lepaskan peluang....






Selangkah menjadi jutawan

Ahad, 10 Ogos 2008

Segalanya Bermula Esok.....

Salam sejahtera semuanya

Wah tengah buat apa tu? Hah perancangan? Perancangan apa?

Ohhh lawatan MAHA2008 esok... hah nak lawatan pun kena ada perancangan ke?

Hah memang betul semuanya perlu ada perancangan supaya kita tak melilau bila sampai ketempat tu nanti. Maklumlah tempat tu besar bila dah sampai mulalah rambang mata semuanya nak pergi, akhirnya matlamat utama tak tercapai sebab dah keletihan dan kaki mula tak larat untuk melangkah lagi....

Walaubagaimanapun masa pameran MAHA inilah kita perlu mengambil peluang untuk mendapatkan maklumat terkini....

Saya pun tak nak bercakap panjang lagi.... cuma ingin mengucapkan Selamat melawat MAHA 2008.

Nak tidur awal....nak mimpikan kambing 3G.


Selangkah menjadi Jutawan

============================
sudahkah anda mendapatkan ebook
terhanga dipasaran Rahsia Kambing
============================

Rabu, 6 Ogos 2008

Malaysia Agriculture Horticulture & Agrotourism @ MAHA 2008


Salam sejahtera.....

Pameran yang ditunggu-tunggu telah tiba kini....

Kali terakhir saya pernah pergi pameran ini adalah pada kali pertama mereka adakan di Mardi, Serdang, Selangor.

Lawatan tersebut telah memberi banyak pengajaran dan membuatkan saya bertekat untuk menjadi seorang penternak kambing yang berjaya. Lepas lawatan tersebut saya mula menyusun langkah menghadiri kursus dan terus merangka....walaupun mengambil masa hampir 6 bulan untuk mengkaji beberapa faktor sebelum memulakan dunia penternakkan ini. Dan sehingga kini Alhamdulillah segalanya di permudahkan oleh Allah.

MAHA kali ini diadakan di Mardi, Serdang, Selangor. Bermula pada 11 hingga 23 Ogos 2008.

Dulu saya pergi dengan isteri saya keluar rumah jam 8.00 pagi... bukan apa nak menggelakkan anak-anak ikut.... walaupun isteri saya kurang berminat bab-bab ternakan ni tapi dia terus bagi sokongan sehingga hari ini.

Sampi jam 8.45 dapatlah parking depan sikit tapi kereta dah start banyak datang.... maklumlah hari Sabtu.... saya fokus lebih di tempat ternakan kambing sahaja... sehingga isteri saya hampir pitam cemas juga....

So, sempena MAHA 2008 yang akan tiba tak lama lagi saya nasihatkan anda bawalah payung, bawa juga air mineral untuk hilangkan dahaga nanti. Kalau bawa anak-anak pastikan mereka sentiasa berada pada pengawasan anda.

MAHA kali ini saya pergi bersama teman saya pada hari Kahmis, 21 Ogos 2008, InsyaAllah... jika tiada aral melintang....jumpa disana.....
Selangkah menjadi usahawan