Khamis, 19 Jun 2008

Penternak Kambing yang tertekan

Salamsejatera,

Beberapa minggu ni tak sempat nak update blog, ada beberapa projek yang sedang diusahakan disamping untuk persediaan lawatan kandang untuk pelanggan RahsiaKambing pada 28 Jun 2008 nanti.

Pada 5 Jun 2008 yang lalu, merupakan hari yang penuh sejarah apabila harga minyak diumumkan naik sebanyak RM0.78, satu lonjakan harga yang amat tinggi....semuanya mengeluh dengan kehadiran harga baru ni...lepas beberapa hari semuanya naik.

Termasuklah makanan kambing yang berbentuk pallet....pun naik...fuh kalau harga dulu boleh dapat RM28 kini dah cecah RM36 untuk 50kg....pengsan jadi penternak macam ni.

Jadi untuk mengatasi masalah ini marilah kita cari mana2 tanah kosong pakat dengan tuan tanah kita tanam rumput napier dan jadikan rumput makanan utamanya....boikotkan pallet ni....kurangkan orderlah....kalau tak beli langsung pun tak boleh juga tapi kalau kita kurangkan bolehlah jimatkan kos sikit.....

Jom pakat tanam napier.....

Selangkah menjadi jutawan

Isnin, 9 Jun 2008

Ternak Cacing

Salam Sejahtera,

Pada minggu lalu, rakan saya telah ketemui saya untuk membincangkan projek terbaru beliau. Menternak cacing..... berita ni dah pun tersebar luas semenjak Majalah 3 memaparkan kisah penternakkan cacing tersebut pada beberapa minggu lalu.

Makanan cacing adalah terdiri daripada tinja @ tahi kambing....wah ini sudah bagus, tinja kambing kini tidak terbuang lagi dan boleh digunakan.

Saya pun seronok jugak mendengar cerita teman ni... tapi satu aje yang saya agak terkejut, 1kg cacing berharga RM450... Wah mahalnya! Kalau saya tambah RM50 boleh dapat sekor kambing katjang.

Bila dah denganr harga yang mahal hati yang bersemangat tadi jadi pudar....baik saya beli kambing dari cacing sekilo..

Rakan saya dapat membeli baka cacing yang dikenali sebagai Lubricus Rubellus lebih kurang macam tulah bunyinya...dapat dengan harga yang amat istimewa iaitu RM250 sekilo dari beberapa teman yang sanggup menjual dengna harga tersebut.

Hah macam tulah hendaknya kita tolong menolong untuk memajukan rakan-rakan kita. Tujuan utama penternakkan cacing ini adalah kerana baja dari tahi cacing itu sendiri bukannya menjual baka cacing tu, cuma kebetulan di Malaysia ni masih kekurangan baka cacing jadi adalah orang yang mengambil kesempatan kot?? Entalah...mungkin mereka dalam industri ini saja yang boleh menjawabnya.

Kepada sesiapa yang berminat untuk menternak cacing yang senang nak jaga bolehlah menghubungi rakan saya di 013-3089892, tanyalah dia akan membantu, kalau nak baka murah juga tanyalah dia....

Selamat berjaya

Selangkah menjadi jutawan

Ahad, 8 Jun 2008

RahsiaKambing.com di YouTube

Salam Sejahtera,

Rahsia Kambing. com di YouTube. Anda boleh melihat segala video di kandang rahsia kambing. com terus dari rumah atau pejabat atau CC anda.

Untuk video berkenaan anda boleh klik disini

Selamat menontont

Selangkah menjadi Jutawan

Isnin, 2 Jun 2008

Mendalami ilmu ternakan kambing

Salam sejatera,

Kalau nak jadi penternak kambing kenalah pandai membebek.... ha...ha...ha,


Itu cuma bidalan orang tua, bukan apa ada betulnya juga kalau kita nak mahir dalam sesuatu perkara itu kita kenalah berusaha untuk mempelajari bidang berkenaan supaya kita dapat menempuh dan mengharungi segala cabaran dan dugaan sebelum merasa manisnya.


Kalau nak jadi penternak tapi takut nak belai kambing atau perah susu kambing, habislah ....susah nak jadi penternak yang berjaya dan jauhlah matlamat untk menjadi jutawan ternak.

Pada kali ini saya nak berkongsi dengan anda tentang

Bengkel Usahawan Kambing Mega-Utusan

Iklan tersebut diterbitkan pada Utusan Malaysia, sisipan Mega Agro pada 30 Mei 2008. Maklumat lanjut anda boleh membacanya disini

Ringkasannya bengkel berkenaan akan diadakan seperti berikut:
Tarikh : 14 dan 15 Jun 2008

Tempat : Banghuris Homestay, Sepang

Penyertaan : Terhad kepada 150 orang

Usahasama bengkel ini diantara pengimport kambing terbesar tempatan Perfect Agro dan Agro Bank.

Saya telah cuba menghubungi En. Faris dari Utusan, beliau berkata tempat masih ada banyak lagi tapi pertanyaan dah ramai yang bertanya cuma tunggu mereka buat pembayaran aje.

Pembayaran adalah sebanyak RM250, program tu katanya sampai malam tu pasal tempat tinggal disediakan supaya mudah untuk para peserta.

Segala pembayaran boleh dibuat melalui bank draf wang pos/ kiriman wang pos atau cek atas nama "UTUSAN MELAYU (MALAYSIA) BERHAD" sebelum 11 Jun 2008 dan selagi tempat masih ada.

Hah...apa tunggu lagi kalau dah ada niat nak tuntut ilmu tu apa salahnya joint bengkel ni untuk meningkatkan ilmu pengetahuan. Saya tak dapat joint sebab ada majlis kenduri kahwin.

Maklumat lanjut anda boleh hubungi En. Faris di 012-3417112 atau En. Rosli 012-2846811 atau En. Sopian 017-8725716

Selangkah menjadi jutawan

Lawatan Kandang Rahsia Kambing.Com

Salam Sejahtera,

Pada minggu ni ramai yang mengambil kesempatan untuk bercuti di samping keluarga, sempena cuti sekolah 2 minggu ada yang dah ambil minggu lepas, so minggu ni start kerjalah balik kan bagi kengkawan pulak cuti.


Untuk makluman semua, RahsiaKambing.com belum lagi memulakan program Lawatan kandang untuk bonus ketiga yang diberikan kepada para pelanggan yang telah membeli ebook rahsia kambing. (Sesiapa yang belum beli lagi bolehlah klik disini )


Lawatan ke kandang akan diadakan pada 28 Jun 2008 (cadangan). Maklumat lanjut akan saya maklumkan terus kepada para pelanggan RahsiaKambing.Com.

Ahhhh, tak ada ke tarikh lain? Jangan risau kepada mereka yang terlepas kerana pas lawatan akan diadakan setiap sebulan sekali atau 2 bulan sekali tertakluk kepada keadaan.


Saya berharap agar pelanggan ebook Rahsia Kambing.com bersabar untuk sesi lawatan ini, jika ada persoalan tentang kambing bolehlah kita berkongsi sama-sama pada sesi lawatan itu nanti.


Selangkah menjadi jutawan