Rabu, 28 Mei 2008

Penyakit PURU

Salam sejahtera,
Kali ni saya nak cerita tentang kambing yang mengalami penyakit puru.
Jangan risau kalau dapat dikesan pada peringkat awal tak perlu di korbankan kambing tu....
Penyakit puru ni biasa berlaku pada kambing dan ia boleh disembuhkan tapi sebelum tu kenalah buat langkah berikut:
1. Pengasingan
Kambing yang terkena puru ni perlulah diasingkan dari kandang utama, sebab puru ni boleh menjangkit melalui udara jadi untuk mengelakkan ternakan lain terkena elok diasingkan di kandang atau tempat lain. Memandangkan saya tiada kandang lain saya letakkan sementara didalam reban angsa.....bolehlah asalkan ada pengasingan.


2. Ubat
Sapukan tempat yang terkena puru tu dengan ubat biru atau ubat kuning yang bole diperolehi di jabatan haiwan atau klinik kerajaan aje....nama lainnya iodin.

3. Ubat tambahan
Kalau ada modal sikit belilah ubat Sulphadimidine disuntik dalam daging untuk mempercepatkan proses penyembuhan penyakit puru ini. Mungkin penyakit ini akan sembuh 3 hingga 5 hari kalau betul penjagaannya.


Tapi kalau tak sembuh juga....ehmm, janganlah segan-segan minta bantuan dengan doktor kat jabatan haiwan yang berhampiran mereka amat berbesar hati untuk membantu.

Itulah pengalaman saya yang dapat bila kambing saya kena penyakit puru, kalau ada sesiapa yang boleh kongsi pengalaman penyakit ni bagus juga sama-sama kita kongsi maklumat dan bantu kengkawan lain untuk mencegah penyakit ini.

===============================================
Dapatkan ebook yang terhangat dipasaran
http://www.rahsiakambing.com/
===============================================
Selangkah menjadi jutawan



Jutawan Kambing

Salam sejahtera semua,
Harap semuanya dalam khabar yang baik, pada minggu cuti sekolah ni mungkin ada yang dah plan nak cuti panjang bersama keluarga.
Pada minggu lalu, saya balik kampung dan dapat berita yang amat menggembirakan.... kambing saya dah beranak dapatlah 4 ekor dari 3 ibu. Alhamdulillah ini durian runtuh dan berkat kesabaran sebagai penternak selama ini.
Walaupun sedih dengan kehilangan penjantan yang bergelar Sharukkhan, tapi ada jugalah peninggalannya yang baru lahir 4 ekor ni.
Seronok tengok anak-anak kambing ni, hilang strees kerja kejap. Pada minggu lalu juga ada pelanggan, Rahsia Kambing.com yang berjumpa saya di KL, dia ni dari Kelantan kebetulan ada kat KL so sembang-sembang tentang nak mulakan projek ternakan kambing ni....jadi saya pun kongsilah ilmu setakat yang saya tau.
Mungkin dalam bulan Jun dia nak mulakan projek ni, kayu kandang semuanya dah ada, cuma nak start cari baka.
Jadi matlamat untuk jadi jutawan kambing akan tercapai tapi bukanlah dalam masa yang singkat seperti skim cepat kaya, perlu ada usaha, kesabaran dan doa untuk terus maju.
Bersama ni saya paparkan gambar-gambar anak kambing.....


Kasihnya ibu pada anak-anaknya


Hariz (4tahun) pun dah tunjuk minat nak jadi penternak....

Selangkah menjadi jutawan
===================
Kini terhangat di pasaran
===================

Jumaat, 16 Mei 2008

Mesin Potong Rumput untuk Ternakan

Salam sejahtera,

Apa khabar pembaca sekelian? Harapnya sihat-sihat belaka. Pada penulisan saya yang lalu, saya ada cerita tentang rumput napier yang siap di potong dan dijual untuk ternakan seperti kambing, lembu dan kerbau.

Nah minggu ini saya sertakan gambar mesin berkenaan yang sempat saya ambil bila saya singah di rumah Cikgu Halim, di Simpang Ampat Alor Gajah.







Mesin ini mudah digunakan untuk memotong rumput ternakan. Rumput yang biasa digunakan adalah rumput napier kerana ia panjang dan mudah untuk disorong masuk kedalam mesin ni.

Harga mesin ni, saya difahamkan hampir RM3,000.00 dan menggunakan kuasa elektrik.

Jadi kepada penternak yang memiliki ternakan melebihi 300 ekor eloklah memiliki mesin ini kerana ia boleh menjimatkan pembelian pallet tapi pastikan rumput napier sudah ditanam.


Selangkah menjadi jutawan

Sudahkah anda mendapatkan ebook RAHSIA KAMBING? Dapatkannya hari ini.

Rabu, 7 Mei 2008

Pemilihan Baka perlu teliti Episod 2

Salam sejahtera,
Hah macam mana bila baca dan lihat gambar kandang milik Mahathir, terujak tak??
Selepas tu saya pergi pulak kat Melaka dekat area Bukit Pulai....jumpa dengan Jo pulak penternak kambing kat Melaka ni, dia ada lebih kurang 30 ekor kambing, tapi kebanyakan kambing jantan dah jual ada beberapa ekor aje kat kandang.

Inilah kambing-kambing yang ada di kandang Jo
Jo ni pun bagus juga orangnya tak lokek ilmu, rata-rata penternak kambing yang saya jumpa tak lokek untuk berkongsi ilmu tentang dunia penternakan dan juga masalah yang sering dihadapi.
Dengan Jo ni macam-macam maklumat tentang ubat yang dia beritahu. Jangan tak caya si Jo ni sebulan sekali kambing dia diberi makan vitamin B complex dari Amway, kalau tak silap saya.... hah...hah....ingatkan kita aje makan jenama Amway tapi kambing pun dah start makan.
Inilah antara ubat yang Jo minta saya tengok kat Lazuli, kalau saya pergi sana nanti.
Kandang ketiga saya pergi...hah yang ini milik Mr. Ah Ling. Inilah kandang ternak kambing orang cina yang pertama saya lawat, jadi bolehlah kita dapat timba ilmu dari Mr. Ling ni, tapi kambing dia ni semuanya baka yang memang dijual untuk baka sahaja.

Inilah signboard syarikat Mr. Ling, Evergain Farming, dia ada jual ikan juga.

Kat sini macam-macam jenis kambing yang ada semuanya boleh buat baka yang menarik dari baka jamnapari dan boer. Tengoklah sendiri gambar-gambar dibawah semuanya dari kandang Mr. Ling.




Selangkah menjadi jutawan

Selasa, 6 Mei 2008

Pemilihan Baka perlu teliti

Salam sejahtera,
Bagaimana cuti hujung minggu anda ang lalu? Seronok dapat berehat di hujung minggu bersama kelurga, awal bulan pulak tu gaji pun dah masuk kantung pun tengah penuh...he...he
Bagi saya lain pula ceritanya, cuti hujung minggu macam biasalah bagi saya lepak kat kandang aje, minggu ni lagi letih sebab pergi survey kandang kambing orang, ialah nak cari baka penjantan gantikan Shahrukhan yang terpaksa disembelih kerana sakit batu karang....tak ingat ke?? Hai mudahnya lupa...saya yang belum baca tentang Shahrukhan boleh baca disini.










Hampir 3 ladang saya lawat, pertama terletak di Melaka Pindah. Saya tabik dengan budak ni baru usia 28 tahun dah ada hampir 100 ekor kambing dan lebih kurang 20 ekor lembu. So banyak juga ilmu saya dapat dari dia ni....ohhh lupa nak kenalkan nama dia Mahathir. Dah hampir 5 tahun ternak kambing, mulanya tolong bapa saudara di area Sungai Buaya, Selangor lepas tu belajar dekat pusat ternakan di Kluang, lepas tu jadi tauke..... itulah bukan senang nak jadi senang kan?

Kambingnya terdiri daripada Boer, Jamnapari, Ferrell dan sudah semestinya kambing Katjang @ kampung.

So apa yang menarik sewaktu lawatan saya Mahathir tengah bagi ternakannya makan rumput napier yang telah di mesin. alkisahnya rumput itu dibeli dengan harga RM5 yang diisi dalam guni pallet. Wah betul juga jangkaan saya kalau tak nak ternak kambing bela aje rumput lepas tu jual. Fuhh kalau ikut cerita Mahathir dia memerlukan 20 karung rumput berkenaan, 20 guni x RM5=RM100 itu untuk 1 hari x 30 hari =RM3000.
Wah jual rumput pun boleh jadi jutawan macam ni....ha...ha
Yang penting usaha, sabar dan jangan putus asa.
Ok yang lagi 2 tempat yang saya pergi survey akan saya ceritakan pada blog yang akan datang. Nanti semuanya erita sekali tak bestlah.... Sembilu kasih pun ada sambungan....ha...ha...


Selangkah Menjadi jutawan

Sudahkah anda mendapatkan ebook RAHSIA KAMBING? Dapatkannya hari ini.