Ahad, 23 Mac 2008

Bekas Banduan Penternak Berjaya

Keratan Utusan Malaysia

Tertarik dengan berita Utusan Malaysia pada 20 Mac 2008, seorang bekas banduan, En. Hamzah Ahmad telah menunjukkan kesungguhannya untuk mengubah nasibnya menjadi insan yang bertanggungjawab.

Beliau telah mengubah kehidupannya dengan menceburkan diri dalam pertanian. Berkat usaha yang bersungguh beliau kini memiliki ternakan kambing sebanyak 150 ekor hasil usaha beliau sendiri. Disamping mengambil upah menebang pokok getah, pokok hutan dan mengusahakan kedai runcit untuk menampung kos makanan ternakan kambing. Usaha beliau bukan sekelip mata malah telah mengambil masa hampir 10 tahun untuk berjaya seperti hari ini.

Apa yang menjadi persamaannya dengan semua penternak baru adalah untuk mendapatkan pinjaman dari pihak-pihak tertentu bagi menampung kos ternakan kambing yang kian menigkat, walaupun beliau telah memperolehi pendapatah tetap hasil dari ternakan tersebut tapi masih tidak daat menyakinkan institusi yang berkenaan untuk memberikan pinjaman dan sebagainya.
Semagat beliau harus menjadi contoh belia-belia negara untuk terus maju dalam hidup ini walaupun pada mula akan melalui pelbagai kepayahan.

Semoga saudara Ahmad Hamzah berjaya dalam pertanian ini dan menjadi usahawan tani yang di segani.
Untuk membaca keseluruhan artikel berkaitan sila klik disini


Selangkah menjadi jutawan.

Selasa, 18 Mac 2008

Welcome our new Agriculture And Agro-based Industry Minister

Assalamualaikum,

Everyone has heard about our new cabinet line up that has been announced by our Prime Minister, Datuk Sri Abdullah Ahmad Badawi. A lot of changes in which to meet the future needs of our people. Shocking!!! When 7 of the winning ministers were not re-elected, including the one and only Datuk Sri Rafidah. Even our Agriculture Minister also had been change from Tan Sri Muhyidin Yassin to Datuk Mustapha Mohamed.

Hope this changes can make our Agriculture and Agro-based Industry more sustainable and success as what our former minister had done to develop the nation agriculture. New breed, new ideas.

More news click here

Khamis, 13 Mac 2008

Why are Meat Goats the fastest growing livestock industry in the world?

Salam sejahtera,

Musim hangat dengan pilihanraya telah pun tamat, pada mereka yang berjaya tahniah saya ucapkan dan jangan lupa pada janji-janji dahulu...

Kepada yang tak berjaya jangan kecewa, lagi 4 tahun cuba lagi.

Tengah dok tengok website tentang kambing, ternampak pulak tajuk ni...WAH menarik ni industri kambing mendapat sambutan lumayan seluruh dunia. Jadi saya nak kongsikan artikel ini bersama para penternak dan bakal penternak. Selamat membaca.....


The demand for `chevon', or `cabrito', or `goat meat' in the United States is so high that producers can't keep up. Because of this vacuum, much of the goat meat sold in the United States is imported from New Zealand or Australia. About 1.5 million pounds of goat meat is imported every week. And demand just keeps growing.
Much of the demand is generated by the changing ethnic demographics of the continent. About 63% of the red meat consumed worldwide is goat! Much of the goat meat demand in the United States comes from ethnic groups that include Middle Eastern, Asian, African, Latin American and Caribbean heritage. Most of these groups buy goat meat whenever they can find it, and they are willing to pay better prices for higher quality meat.
What is so special about chevon (goat meat)? Many people have digestive problems that require a careful diet. The molecular structure of chevon is different than that of other meats. Therefore, chevon digests more easily. It is also a low fat, good tasting alternative to chicken or fish. I am one of those people who have to watch what they eat. I can eat chicken, some kinds of fish, turkey and chevon. I prefer chevon from an animal that is at least 75% Boer. The Boer influence changes the taste of the meat to a milder, more veal-like flavor. When you have as few choices in your diet as I do, you learn what you like. I have not had the opportunity to try Kiko or Fainting goat meat. My comparisons are with dairy goat meat...
Boer goats are large framed animals resembling, in many ways, the Nubian goat. The most striking difference between a Boer goat and any other type of goat you may have seen, is the size. A Boer is a large, double muscled animal developed in Southern Africa specifically for meat and hardiness. They can consistently produce more muscling in less time than any other breed of goat, and will pass this capability to their kids. Boers are easy to raise, have mild temperaments, are affectionate, require no milking, no special care, no shearing, and no fancy fences. Boers and Boer crosses also have huge rumen capacity. The Boer goats were developed to clear land that was too difficult to be cleared by humans. They spend a lot more time grazing than other types of goats do. One reason for this, is that they are out grazing in the heat of the day when dairy goats are wilting in the shade. They are also out grazing when the snow is blowing across the pasture...."
The above is an excerpt from the article "
Why Raise Meat Goats?" by Gail Bowman. Anda boleh membaca artikel ini lebih lanjut di sini

Selangkah kearah jutawan

Selasa, 4 Mac 2008

Kambing ku Bunting lagi....

Alhamdulillah,
Kandang dah masuk Fasa II kambing pun dah mula berkembang nampaknya. Kali ni giliran Lat pulak yang bunting, dulu dia pernah bunting tapi anaknya mati masa dalam kandungan sebab mungkin kena tanduk. Sesiapa yang tak sempat nak baca kisah Lat ni boleh klik sini. Semoga Lat kali ini akan selamat melahirkan anak dan tiada masalah baginya.

Sini saya sertakan gambar Lat yang sedang sarat bunting. Ada juga beberapa ekor kambing lagi yang bunting tak sempat nak ambil gambar nanti minggu ni balik boleh ambil gambar-gambar kambing bunting.

Inilah Lat yang sedang bunting


Lat ni pemalu juga....




Selangkah kearah jutawan

Gambar Kandang

Seperti yang saya janjikan dulu yang saya akan sertakan wajah kandang Fasa II keseluruhannya. Tapi janganlah gelak ya....maklumlah penternak yang berangan nak jadi jutawan tapi belum lagi...jejaknya dah nampak usaha kena dipertingkatkan untuk kearah jutawan.



Apa macam ok tak? Hah sekarang kandang dah besar cuma nak tambah kambing lagi tapi kena tunggu dulu, dana tak cukup.

Kandang kali ni bolehlah masukkan 50 ke 80 ekor kambing....jadilah untuk Kandang Fasa kedua ni.....

Teringat cakap bos dulu...kita bila nak berniaga, modal tak banyak kenalah mula dengan kecil-kecil dulu. Kalau dah tak ada duit berniagalah cara orang miskin.
Pada masa tu saya pun kurang faham tanyalah dengan bos tu niaga orang miskin macam mana? Dia pun cerita, kalau niaga orang miskin kalau boleh gunakan sumber percuma yang ada, maksudnya disini kawal kos, jangan asyik nak belanja beli macam-macam untungnya belum tentu lagi. Jadi saya pun terfikir niaga orang miskin ni macam orang buka meja tepi jalan tak yah sewa kedai atau warong, dah jimat.

Jadi kengkawan yang lain bila nak mula? Kalau start sekarang InsyaAllah mungkin dah bertambah kambing.

Jangan bertangguh.

Selangkah menjadi jutawan