Rabu, 31 Oktober 2007

Rumput @ Ruminan @ Pastura untuk Kambing.

Ok kat sini kita mulakan bab menu kambing.
Sebenarnya terdapat pelbagai bahan yang boleh diperolehi untuk makanan kambing diantaranya:

Rumput
Kalau bab rumput ni paling mudah…ada yang kata hah rumput senang dapat, memang senang dapat tapi ada masa ke nak gi potong rumput? Tapi rumput adalah cara yang paling murah dan tiada kos Cuma kena rajin sikitlah.
Kini terdapat pelbagai jenis rumput yang boleh diperolehi seperti
napier, rumput gajah, duri semalu (tapi mulut boleh luka) dan lain-lain lagi jenisnya itu belum dikupas nama saintifiknya. Tapi pada dasarnya adalah dari keluarga RUMPUT.
Biasanya kambing memerlukan 4-5 kg rumput sehari untuk seekor kambing dewasa. Fuhh penat nak memotong rumput…. Saya syorkan cara mudah adalah dengan memanam rumput napier yang mudah ditanam dan mempunyai banyak khasiat. Saya difahamkan rumput ini berharga RM200 ke RM300 yang diisi penuh dalam lori 3 tan (nampaknya rumput pun boleh dijual….he he..yang penting rajin…)
Hah lepas ni sesiapa ada tanah sawah yang banyak kat kampung tu bolehlah pakat-pakat tanam rumput ni.

Daun-daun
Selain daripada rumput terdapat juga daun-daun yang boleh digunakan untuk menambahkan lagi menu makanan kambing diantara daun-daun yang popular adalah daun pisang, daun mengkudu, daun sawit, daun nangka, daun ubi kayu, daun-daun yang bergetah seperti daun pisang, nangka dan ubi kayu anda harus layukan pada matahari diantara 2 hingga 3 jam sebelum diberi makan kepada kambing. Daun pisang merupakan daun yang diminati oleh kambing terutama yang muda kerana ia mempunyai banyak vitamin.

Ok Setakat ni dulu…. Nanti kalau cite bab makanan kambing ni terlalu panjang takut anda boring pulak keluaran akan datang akan saya ceritakan tentang makan yang berasaskan pallet dan makanan tambahan.

So…bila nak mula menternak?? Mulakanlah sekarang.

Selangkah menjadi jutawan.

P/s: Terima kasih kepada rakan-rakan & bakal penternak yang banyak melemparkan pelbagai soalan tentang industryi ini sebahagiannya telah saya jawab dan yang belum tu saya sedang mengusahakannya (dapatkan maklumat dari pakar….) kepada anda yang ingin mengemukakan apa juga masalah berkaitan dengan penternakan kambing sila kemukakan soalan anda ke email faridsulaiman@gmail.com

Ahad, 21 Oktober 2007

Perah Susu Kambing

Inilah pertama kali saya mula memerah susu kambing. Sebelum ni hanya belajar cara teori aje tapi bila ada ibu kambing yang dah kematian anaknya hari tu... jadi kenalah perah susunya kalau tidak ambengnya akan
membengkak.

Inilah pengalaman yang berharga bila kita mula menternak, selama ni dengar orang cakap aje kini dah buat sendiri baru tau...taklah susah sangat cuma caranya kena betul.

Susu ni bila diperah dengan betul barulah kambing akan selesa dan ambengnya tak akan membengkak...macam manusia juga kalau susu banyak dan ak diperah akan menyebabkan sakit pada buah dada....(maaf dalam bab ni saya lebih suka guna ayat terus terang senang untuk anda faham)

Bersama ni ada saya sertakan gambar kambing dan perah susu.....untuk tatapan.

Sebenarnya mudah bila kita dah buat.... baru kita tau susah senangnya. Tapi bila dah buat dan kita lalui semuanya semudah kita makan nasi aje...

Inilah caranya memerah susu kambing...mudah aje....


Yang ibu kambing inilah kematian anaknya...namanya Lat (maaf tiada kena mengena dengan kartunis Dato' Lat, cuma ibu saya yang beri nama semua kambing)


Selamat menternak dan mulakan dari sekarang....

Sekian

Selangkah menjadi jutawan.